Aan de Annerweg in Zuidlaren komt naast de coffeeshop mogelijk de grootste islamitische begraafplaats van Europa. Foto Marcel Jurian de Jong

Een islamitische begraafplaats in Zuidlaren: wat betekent dat?

Aan de Annerweg in Zuidlaren komt naast de coffeeshop mogelijk de grootste islamitische begraafplaats van Europa. Foto Marcel Jurian de Jong

Binnenkort verrijst mogelijk de grootste islamitische begraafplaats van het Europese vasteland in Zuidlaren. Vijf vragen over die komst.

Hoe groot is de kans dat de begraafplaats er daadwerkelijk komt?

Moeilijk te zeggen. In principe staat niets de komst van de begraafplaats in de weg, maar van een definitieve deal is nog geen sprake. Het perceel waarop de begraafplaats moet komen is op dit moment een in de vergetelheid geraakte particuliere begraafplaats met de naam Lits-de-Fenix. Hier ligt slechts één persoon begraven.

Al sinds 2003 heeft de eigenaar van het begraafhof, Floor van Randen, plannen om zijn eigendom te verkopen. Hoewel er nog geen sprake is van een definitieve overname, gaat de stichting Bijzondere Islamitische Begraafplaatsen in Nederland (BIBIN) ervan uit dat alles rondkomt, laat voorzitter Hamed Amrino weten. „Aanstaande vrijdag komen vertegenwoordigers van verschillende moskeeën uit de omgeving richting Zuidlaren om alles te bekijken. Iedereen is tot nu toe erg enthousiast.”

Om genoeg geld bijeen te krijgen voor de aankoop worden de graven alvast verkocht aan belangstellenden, voor 1584 euro per graf. „We hebben bijna genoeg graven verkocht om tot aankoop over te gaan. En mocht het alsnog niet lukken, krijgt iedereen zijn geld weer terug.”

Hoe groot wordt de begraafplaats?

Het perceel is een halve hectare groot en daar moet plaats zijn voor 1400 graven. Hoewel dit een beperkte ruimte is, stelt de stichting dat Zuidlaren de grootste islamitische begraafplaats in West-Europa wordt. Alleen in Groot-Brittannië zou een soortgelijke begraafplaats te vinden zijn.

Tekst leest door onder de afbeelding

Waarom in Zuidlaren?

Vooral omdat BIBIN Zuidlaren simpelweg als een buitenkans ziet. Het liefst wil de stichting een landelijke dekking creëren volgens het patroon van nummer vijf op een dobbelsteen. Zuidlaren zou de eerste stap betekenen.

Voor voorzitter Amrino is het een persoonlijke droom meer islamitische begraafplaatsen aan te leggen. „Toen mijn vader overleed hebben wij hem in Marokko begraven”, vertelt hij. „Dat verlies deed pijn, maar toen wij terugvlogen naar Nederland voelde ik nog veel meer verdriet. Ik besefte namelijk dat mijn vrienden in Nederland hun dierbaren kunnen bezoeken bij hun graf. Ik kan dat niet. Nu ik zelf kinderen heb wil ik hen de mogelijkheid bieden om mij in Nederland te begraven als ik er niet meer ben. Veel meer moslims denken er zo over, maar er is amper plek.”

Wat maakt een islamitische begraafplaats anders?

Eigenlijk verschilt een moslimbegraafplaats weinig met die van de joden of katholieken. Vaak is er een speciaal waterttappunt, zodat bezoekers de rituele wassing kunnen verrichten voor het gebed. „Aan de buitenkant is verder niets te zien”, legt Amrino uit.

„Vooral aan de graven zie je verschillen terug. Die zijn allemaal hetzelfde, dat is bij christelijke begraafplaatsen meestal niet zo. Je kunt onze plek qua uiterlijk wel een beetje vergelijken met een militaire begraafplaats, met een simpel grasveld en daarop rijen met witte, vrij kleine gedenkstenen. Hierop staan de namen van de overledenen.”

De graven worden gekocht inclusief eeuwig grafrecht. Wat betekent dat?

Hiermee garandeert de stichting dat de graven nooit geruimd gaan worden, zodat de overledenen eeuwige rust kunnen vinden. Dat is binnen de islam erg belangrijk. In Nederland is dit niet gebruikelijk en worden grafrechten meestal voor tien jaar uitgegeven, met steeds mogelijkheid tot verlenging. Mocht de situatie er over pakweg 50 jaar heel anders uitzien en de begraafplaats wordt bijvoorbeeld niet beheerd, is het nog onduidelijk hoe de gemeente hiermee om zou moeten gaan. Tynaarlo laat weten nog geen plannen te hebben voor zo’n situatie. Volgens stichting BIBIN worden niet zij maar de dichtstbijzijnde moskeeën verantwoordelijk voor het onderhoud op de begraafplaats en is het daarom niet waarschijnlijk dat er ooit zo’n situatie zal ontstaan.

menu