Bij een botsing tussen een trein en een tractor met oplegger op een onbewaakte spoorwegovergang bij de Beilerweg in Hooghalen (Drenthe) is de machinist overleden en er vielen meerdere gewonden.

Een klap als een ontploffing. Stof. Vonken. Vuur. En dan staat de passagierstrein bij Hooghalen stil

Bij een botsing tussen een trein en een tractor met oplegger op een onbewaakte spoorwegovergang bij de Beilerweg in Hooghalen (Drenthe) is de machinist overleden en er vielen meerdere gewonden. ANP: Roland Heitink

Het is vrijdagmiddag 16.03 uur als een passagierstrein met volle snelheid een landbouwkar, een kipwagen, ramt bij een onbewaakte spoorwegovergang bij Hooghalen. Er volgt een klap. Stof en vonken zorgen voor een chaotisch scenario.

Jacob van der Molen (56) uit Hooghalen is net zijn hond, een witte labrador, aan het uitlaten. Van der Molen, een fitte vijftiger, loopt zo’n 200 meter van het spoor als hij opschrikt van een enorme knal. Het lijkt wel een ontploffing. Er volgen een stofwolk en een vonkenregen door de elektriciteitspalen die van hun betonnen sokkel worden getrokken.

Oud-verpleegkundige ic

Van der Molen heeft een seconde daarvoor een trein van de NS op weg naar Assen - er zitten 52 passagiers, een conducteur en een machinist in - vol op een dumper vol zand en aarde zien klappen. Twee van de passagiers, zo zal later blijken, worden lichtgewond naar het ziekenhuis gebracht. De 58-jarige machinist uit Hardenberg overleeft de klap niet.

In een split second bedenkt Van der Molen: rennen. Helpen. Van der Molen is een oud-verpleegkundige op de intensive care. Hij ziet de loonwerker uit Smilde langs de kant van het spoor staan. Hij stamelt dat hij net op tijd nog wat extra gas heeft gegeven. Zodat hij en zijn rode tractor er relatief goed vanaf komen. Gelukkig, hij heeft het overleefd, schiet er door zijn hoofd. De trekker staat ruim 300 passen verder terug van waar de trein tot stilstand is gekomen. Een deel van zijn landbouwwagen ligt onder de verwrongen voorkant. De rest verspreid naast het spoor over honderden meters.

Schijnveiligheid van ProRail

Het is 16.04 uur als de 51-jarige Jolanda Sijbenga haar man Kees (58) in paniek probeert te bellen. Ze runnen een boerenbedrijf en Kees zou juist terugkomen over de onbewaakte spoorwegovergang om koffie te drinken. Zij krijgt hem niet te pakken. Even daarvoor heeft ze een gigantische klap gehoord. Stofwolken en vuur ziet ze vanuit haar tuin over het spoor trekken.

Hun 18-jarige zoon Gerco is na de klap - het voelde voor hem als een ontploffing - naar de ravage gerend. Bang dat zijn vader iets is overkomen. Bij de derde keer bellen krijgt Jolanda haar man te pakken. Het is toch weer misgegaan, hoort ze hem zeggen. Een dergelijk ongeluk, bij de levensgevaarlijke onbewaakte spoorwegovergang, gebeurde jaren geleden ook al. Toen knalde een trein tegen een strontkar.

loading

Kees Sijbenga en de buurt klagen al tijden over de overweg. Er zijn hekken neergezet voor de boeren die ze zelf ook weer dicht moeten doen. Om een keer met zijn landbouwvoertuig het onbewaakt stukje spoor over te komen, moet hij wel vijf keer wandelend oversteken. Om de hekken te openen. En weer dicht te doen. Schijnveiligheid, vinden hij en zijn vrouw. Maar ze moeten wel wil Kees Sijbenga bij zijn land kunnen komen.

Maar het zicht is slecht. Door een trafohuisje en bomen kun je het niet goed zien. Om nog maar te zwijgen over de kleuren van de trein. Sinds die zijn veranderd, is het levensgevaarlijk. Helemaal als het heeft geregend, zoals deze vrijdag. De treinen zie je door de blauwwitte kleuren amper aankomen. Ze gaan op in de omgeving. Er is al vaker bij spoorbeheerder ProRail aan de bel getrokken. Maar er is weinig gebeurd.

Op de grond ziet Jacob van der Molen uit Hooghalen de enorme dissel, die de tractor met de kipwagen verbond, verwrongen op de grond liggen. Wat een kracht, schiet door zijn hoofd. De loonwerker hangt met 112 aan de lijn, maar is overduidelijk in shock.

Van der Molen rent naar de voorkant van de trein en ziet de conducteur naast de trein staan. Gelukkig, met hem gaat het ook goed.

Machinist tussen het puin

Dan klimt hij de coupé van de eerste klas - die door de klap nu de voorkant van de trein vormt - binnen. Hij treft een chaos aan. Bij de eerste zeven rijen met stoeltjes ziet hij alleen maar puin, zand en rotzooi. Het is miraculeus dat hier niet meer slachtoffers zijn gevallen, schiet door zijn hoofd. Gelukkig bestaat de voorkant uit de eerste klas, waar normaliter toch minder mensen zitten. De ramp was anders nog groter geweest dan hij nu al is. Hij controleert alle ruimten en toiletten. Om zeker te zijn dat niemand is achtergebleven.

loading

Dan ziet Van der Molen tussen het puin de machinist liggen. Even voelt hij nog aan de halsslagader. Hij weet, met zijn jarenlange ic-ervaring, dat het zinloos is. Dan springt hij uit de ontspoorde trein. De eerste hulpdiensten komen er al aan. Sirenes zijn in de verte te horen. Een traumaheli is in alle spoed opgestegen en naar Hooghalen gevlogen.

Van der Molen rent naar het tweede treinstel om de mensen er uit te laten. Ze zitten vast, maar niemand lijkt in paniek. Ze wachten tot hij de personeelsdeur van de machinist opent. Langzaam lopen ze van de trein weg. Om uiteindelijk door vier bussen naar bestemming Groningen te worden gebracht.

menu