Drenthe als oerprovincie, Marketing Drenthe zet daar al een paar jaar op in. Met succes, het op een eigentijdse manier kijken naar de kernwaarden van Drenthe werkt.

Een vuurtje onder de ontwikkeling van toeristisch Drenthe ('We hebben goud in handen')

Drenthe als oerprovincie, Marketing Drenthe zet daar al een paar jaar op in. Met succes, het op een eigentijdse manier kijken naar de kernwaarden van Drenthe werkt.

De toeristische sector in Drenthe bundelt de krachten. Voor het eerst ligt er een gezamenlijke meerjarenvisie, donderdag gepresenteerd door Recreatieschap en Marketing Drenthe.

Inzet is dat Drenthe zich de komende tien jaar verder ontwikkelt als vakantie- en recreatiebestemming, om op die manier een positieve bijdrage te leveren aan het versterken van de leefbaarheid en behoud van natuur en cultuur in de provincie. Iedere Drent moet kunnen profiteren van recreatie en toerisme in Drenthe, is het doel.

Om dat te bereiken zet Drenthe onder andere in op meer experimenten op het gebied van wonen, werken en recreatie. Door de coronacrisis is bijvoorbeeld de ‘workation’, werken op een vakantiebestemming, populair geworden. Te denken valt ook aan de realisatie van comfortabele flexwerkplekken voor vaders en moeders die op vakantie af en toe moeten werken.

loading

‘Niet sexy genoeg’

Het omarmen van het ‘DNA van Drenthe’, rust, ruimte, natuur en cultureel erfgoed, is cruciaal voor succes. Als één van de oudste recreatieprovincies van het land hebben we dat DNA te lang weggepoetst, zegt Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe. ,,Drenten vonden het niet sexy genoeg. We wilden wat anders zijn dan we zijn. Maar we hebben goud in handen.”

De sector slaat de handen ineen nadat twee jaar geleden voor het eerst een landelijke meerjarenvisie op toerisme is vastgesteld. Daarin ligt de nadruk op overtoerisme, een probleem dat vooral in de Randstad en toeristische hotspots als Giethoorn speelt.

Bereikbaarheid en krimpende beroepsbevolking

In Drenthe staat de leefbaarheid op andere manieren onder druk. Toerisme kan bijdragen aan het oplossen van problemen als bereikbaarheid en de krimpende beroepsbevolking, menen Marketing Drenthe en het Recreatieschap.

De overtuiging van de organisaties is dat mensen die prettig verblijven in Drenthe de regio ook eerder zullen overwegen als woonplek. ,,Door jonge professionals aan te trekken breng je meer dynamiek in een dorp of stad en daarmee ontwikkeling”, stelt Crum.

loading

Spreiding

Bang voor teveel toeristen hoeven we volgens Crum en Dijkstra niet te zijn. De focus ligt op het aantrekken van toeristen die bij Drenthe passen, vooral jonge gezinnen en werkende koppels. Maar ook de Duitse markt is en blijft aantrekkelijk. ,,Door na te denken over wie je graag ziet (terug)komen in de provincie zorg je ook voor goede seizoenspreiding”, zegt directeur Dick Dijkstra van het Recreatieschap.

Over de visie dachten zo’n tweehonderd mensen van binnen en buiten de toeristische sector mee. Het is de bedoeling dat ondernemers en overheden zich laten inspireren door de visie en het gebruiken als onderlegger voor nieuwe activiteiten of beleid. ,,We hopen hier het vuurtje mee aan te wakkeren en een beweging in gang te zetten”, zegt Crum. Dijkstra is stellig. ,,Drenthe gaat het goed doen, de komende jaren.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu