Links het terras van café De Kansel in Meppel. Rechts de melkbus voor de coronaboete.

Eigenaar café De Kansel in Meppel gaat coronaboete aanvechten. 'Dat hij in de slachtofferrol kruipt, is een beetje vreemd'

Links het terras van café De Kansel in Meppel. Rechts de melkbus voor de coronaboete. Foto: Daan Prest / Facebook De Kansel

Bij café De Kansel in Meppel viel afgelopen donderdag een forse boete op de mat: 10.000 euro, voor het meermaals overtreden van de coronaregels. Eigenaar Maarten van Oosten is het er niet mee eens en gaat juridische stappen ondernemen. Wat nu?

Wat er zich precies heeft afgespeeld in de Meppeler kroeg wil Van Oosten tegenover de pers niet zeggen. „Het is iets waar ik eerst met mijn advocaat over wil praten”, zegt hij. Toch ontstaat er uit zijn weerzin tegen de boete een beeld dat er niet veel aan de hand moet zijn geweest. „Ik vind het niet terecht, absoluut niet. We gaan juridische stappen ondernemen om deze boete teniet te doen.”

De boete volgt niet na één overtreding. Dat weet Van Oosten ook. Samen met vijf andere horecazaken in Meppel kreeg De Kansel eind juli al een waarschuwing. Voor de kroeg van Van Oosten was de boodschap kraakhelder. Onder een dwangsom van 10.000 euro moest hij zich voortaan aan de regels houden. Er volgde nog een ‘prettig gesprek’ tussen hem en burgemeester Richard Korteland, maar de waarschuwing bleef staan.

Nog een overtreding en de boete zou onverbiddelijk worden uitgeschreven.

Zes agenten en twee boa’s

Het eerste weekend na de waarschuwing constateerde Korteland tevreden dat alle Meppeler etablissementen meer in de pas liepen. Toch lijkt daar, naarmate de tijd verstreek, weer een verslapping in te zijn geslopen. Zaterdag 5 september stonden er volgens Van Oosten twee uur lang zes agenten en twee boa’s te controleren bij De Kansel. „Toen was er eigenlijk niet zoveel aan de hand.”

Zo staat de gemeente Meppel er niet in. „Onze boa’s zijn met handen en voeten gebonden. Zij mogen pas handhaven als zij daadwerkelijk overtredingen constateren”, zegt woordvoerder Robert van Vliet. „Die bewuste avond zijn zij tot drie keer toe in gesprek gegaan met de ondernemer, met de boodschap dat alles binnen een uur weer volgens de regels moest gaan.” Van Oosten bleef daarbij in gebreke, zegt hij. „Dat hij in de slachtofferrol kruipt en het allemaal onterecht vindt, is een beetje vreemd.”

Dus plofte afgelopen donderdag de boete op de mat, de eerste coronaboete voor een horecazaak in Drenthe. „Niet iets wat wij leuk vinden om te doen”, verklaart Van Vliet. „En wij lopen ook niet met dit soort boetes te strooien. Het is het gevolg van een zorgvuldig proces van gesprekken en waarschuwingen. Uiteindelijk moet er een streep worden getrokken.”

De Kansel op slot?

De boete leidde op sociale media tot veel verontwaardiging. „De steun komt vanuit Den Haag tot aan Den Helder en zelfs België. Dat is heel bijzonder. We worden gesteund door ontzettend veel mensen, die staan allemaal achter ons”, zegt Van Oosten. Een online crowdfunding werd opgetuigd en er werd een ouderwetse melkbus voor het café geposteerd. Alles om de schade voor de kroeg enigszins te verzachten. Niet georganiseerd door Van Oosten zelf, benadrukt hij, maar het leverde al wel zo’n 2500 euro op.

Vooralsnog hoeft het café niet te sluiten, zegt de eigenaar. De overtreding zou volgens de Veiligheidsregio niet zwaar genoeg zijn voor een gedwongen sluiting. Maar wat bij nieuwe overtredingen, gaat er dan wel een slot op De Kansel? Nee, zegt de woordvoerder van de gemeente Meppel. „Dan volgt er een sanctie van 20.000 euro. Maar ook daar gaan weer vele stappen aan vooraf. Voor ons gaat het niet om een bedrag, maar om gedrag.”

Woensdag organiseert Van Oosten een persgelegenheid in zijn café. „Dan heb ik met mijn advocaat gezeten en ligt er een plan.” Wat voor een plan dat precies is, laat hij nu nog in het midden.

menu