Elektrisch vliegen is in ontwikkeling. Maandag was de eerste vlucht van Teuge naar Eelde. Met Hoogeveen als tussenstop. Vlekkeloos ging het niet.

Elektrisch vliegen is stiller en duurzamer, maar het betekent wel veel laden. Een stroomvoorziening die de lader van 32 ampère aan kan is dan wel handig, zo blijkt maandag tijdens de eerste officiële vlucht van vliegveld Teuge naar Eelde, met Hoogeveen als tussenstop. De meterkast op Hoogeveen kan slechts 16 ampère aan. Op Eelde ontbreekt de juiste stekker om de batterij van het vliegtuig op te laden.

Laten we het er op houden dat het kinderziektes zijn. Elektrisch vliegen staat nog in de kinderschoenen, maar als je deskundigen mag geloven gaat vliegen op stroom de toekomst van de luchtvaart bepalen. Maandag deed piloot Evert-Jan Feld met de Pipistrel Velis Electro voor het eerst een vlucht van thuisbasis Teuge via Hoogeveen naar Eelde.

Voor het eerst van A naar B

,,Ik heb het toestel een maand en had alleen vluchten boven Teuge gedaan. Het is voor het eerst dat ik van A naar B vlieg en weer terug.”

Een bui boven Teuge zorgt voor vertraging, maar 45 minuten later dan gepland duikt de elektrische tweezitter op boven Hoogeveen. Het toestel maakt eerst een rondje boven het vliegveld voordat het landt op de vers gemaaide grasbaan. ,,Je hoort hem nauwelijks. Erg raar”, zegt Betty Pereboom van de vliegschool op Hoogeveen, waar de Pipistrel aan de oplader moet.

loading

Genoeg stroom over

Vliegenier Feld parkeert het toestel voor de deur van de vliegschool en stapt uit, samen met Matthijs Collard, eigenaar van de e-vliegschool op Teuge. ,,Goedemorgen”, klinkt het vriendelijk. Ze hebben er een half uur over gedaan om van Teuge naar Hoogeveen te vliegen. De Pipistrel heeft nog stroom over voor een half uur, maar deze 30 minuten heb je nodig voor noodgevallen, zo is bij regelgeving bepaald. Feld: ,,We hadden in één keer naar Eelde kunnen vliegen, maar dat mag dus niet.”

Eerst maar opladen. Feld drukt de stekker van de stroomkabel in de neus van het toestel. Net als bij een elektrische auto. Maar als de knop aangaat, springt de stop in de meterkast. Na enig gefreubel met de stoppen en draden lukt het toch de batterij in het toestel op te laden. ,,Reken op 45 minuten laden, dan moet het klaar zijn.”

Banden als kruiwagenwieltjes

De Pipistrel is zo licht mogelijk gemaakt en weegt 450 kilo. Feld: ,,Ik duw het zo achteruit. Je kunt er met twee personen in die samen niet meer dan 175 kilo wegen. De banden lijken op kruiwagenwieltjes. De batterij kan 500 keer opgeladen worden en kost 17.000 euro. Dat is prijzig, maar er zijn batterijen in ontwikkeling die 1300 keer opgeladen kunnen worden.”

Feld wil maar zeggen, het gaat snel in de wereld van elektrisch vliegen. Daarin wil Groningen Airport Eelde een voorname rol spelen. Binnen vijf jaar moet er tussen Eelde, Rotterdam en Eindhoven een lijndienst zijn met elektrische toestellen. Eelde wil daarvoor elektrisch vliegen op waterstof ontwikkelen.

loading

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
Duurzame energie