Elf openbare basisscholen Borger-Odoorn gaan massaal digitaal

Massaal digitaal. Dat is het credo voor elf basisscholen in Borger-Odoorn. Digitale geletterdheid wordt speerpunt in de klas.

Het recept is voor Drenthe uniek. Het draait niet alleen om het aanleren van 21ste eeuwse vaardigheden, maar vooral ook om opvoeding en bewustwording. Daaraan heeft het vooral aan ontbroken, zegt directeur Gerhardus Hagénus van koepelorganisatie OPO waaronder de basisscholen vallen.

Cyberpesten

,,Opvoeding is iets dat basisscholen de laatste decennia nogal uit het oog zijn verloren. In Duitsland noemen ze het Bildung. School is meer dan alleen leren. We kijken daar samen met de ouders naar. Gelukkig kunnen we er in deze gemeente vanuit de praktijk niet over meepraten, maar cyberpesten kan een enorme impact hebben.”

Ingebed als tweede natuur

De scholen leren leerlingen interpreteren. Hagénus bezigt de term mediawijsheid. ,,Het moet worden ingebed als een tweede natuur. We maken leerlingen duidelijk dat wat ze zien op Twitter of Facebook niet waar hoeft te zijn, dat smartphone-games vergezeld gaan van een boodschap als seks of agressie en we wijzen ze op de gevaren die het online-zijn met zich meebrengen. We moeten voorkomen dat een plattelandskind straks verdwaalt in een wereld die hij niet snapt.”

Buddy voor elk schoolteam

Het project heet Wereldwijs-op-het-platteland. OPO heeft een partnerovereenkomst gesloten met ITurnIT. Het Groningse bedrijf heeft met name in die provincie zijn sporen verdiend op gebied van digitale geletterdheid. In Drenthe maakt bijvoorbeeld ook de gemeente Emmen gebruik van de diensten van ITurnIT, maar Hagénus zegt dat het hele concept in Borger-Odoorn uniek is. ,,Elk schoolteam komt onder begeleiding van een buddy van ITurnIT. Die is oproepbaar. Niet alleen lijfelijk maar ook via een chatverbinding uiteraard. Zo krijgt ieder team maatwerk. Uniek is ook dat ITurnIT vrij mag beschikken over alle ervaringen en die kan vertalen naar nieuwe ontwikkelingen. Daar kunnen wij op onze beurt weer van profiteren.”

Chromebook

Voorlopig wordt digitale geletterdheid alleen in de groepen 5 tot en met 8 speerpunt. Bijkomend voordeel: alle leerlingen krijgen een chromebook. Een principekwestie voor OPO, zegt Hagénus: ,,Zo voorkom je een tweedeling tussen kinderen met ouders die door hun werk digitaal onderlegd zijn en kinderen van wie de ouders die affiniteit missen. Door allwe leerlingen een chromebook te geven, misschien over twee jaar al vanaf groep 4, komt iedereen aan zijn trekken.”

Projecten

De digitale geletterdheid wordt geïntegreerd in het onderwijs door middel van projecten. Docenten en leerlingen worden gesteund door zowel persoonlijke begeleiding als instructievideo’s. De ene helft van de OPO-scholen begint al binnenkort met de digitale geletterdheid, de andere helft pas na de zomer. OPO trekt er 30.000 euro per jaar voor uit over minimaal twee schooljaren. ,,Kwalitatief willen we dit goed wegzetten. Daar heb ik van de Raad van Toezicht mandaat voor gekregen. Als het goed is, maakt de buddy zichzelf overbodig.”

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.