Stefan Menges bij de beschadigde auto. De achterste ruit aan de linkerzijde is gesneuveld. Foto: DVHN

Emmer autobedrijf leent auto gratis uit aan zorgpersoneel, maar krijgt wrak terug: 'Ik ben echt bedroefd'

Stefan Menges bij de beschadigde auto. De achterste ruit aan de linkerzijde is gesneuveld. Foto: DVHN

Stank voor dank, dat kreeg Stefan Menges (32) van autobedrijf Menges & De Vries uit Emmen. Om zorgpersoneel te ondersteunen tijdens de coronacrisis leende hij gratis twee auto’s uit, maar hij kreeg eentje zwaar beschadigd terug. ,,Ik ben echt bedroefd.”

Lang hoefde Stefan Menges uit Klazienaveen er niet over na te denken toen hij een maand geleden een oproep op de radio hoorde. ,,De vraag was of mensen hun auto beschikbaar wilden stellen aan zorgpersoneel dat in deze coronacrisis niet of moeilijk naar het werk kan komen. Bijvoorbeeld doordat ze zelf geen auto hebben en door aangepaste werktijden ook niet met het openbaar vervoer kunnen reizen”, vertelt hij.

Menges heeft een autobedrijf in Emmen en besloot direct om twee eigen auto’s aan te melden. ,,Wij wilden op deze manier ook een steentje bijdragen aan het bestrijden van de coronacrisis”, vertelt hij. De actie liep via de website auto.nl, die ook de potentiële huurders doorverwees. Een dag later stonden er twee zorgmedewerkers op de stoep die graag van het aanbod gebruik wilden maken. Volgens Menges maakten beiden een nette indruk en kregen ze allebei een auto kosteloos mee voor een periode van drie maanden.

Gesneuvelde ruit

Maar een maand later heeft de Klazienavener een van de twee auto’s zelf teruggehaald. Hij kreeg afgelopen weekend een telefoontje van iemand uit Hoogeveen. Die had de bestickerde wagen van Menges met een kapotte zijruit zien staan op een parkeerplaats en wilde het autobedrijf hierop attenderen.

Toen twee medewerkers van Menges poolshoogte kwamen nemen, bleek dat niet de enige schade. ,,De voorruit was gebarsten, de binnenspiegel lag eraf en op de bumpers zaten beschadigingen. In de auto was het een grote zwijnenstal”, vertelt hij. Volgens Menges hebben zijn medewerkers nog gesproken met de persoon die de auto had geleend, maar had die geen goede verklaring voor wat er was gebeurd. ,,Wel konden we de auto zo weer meenemen.”

loading  

Diep teleurgesteld

De Klazienavener schat dat de totale schade aan het voertuig zo’n 1600 euro bedraagt. Hij is diep teleurgesteld door de gang van zaken. ,,Toen we hem uitleenden was deze auto nog zo goed als nieuw en in vier weken tijd is hij flink toegetakeld. Ik kan gewoon niet geloven dat je zo met andermans spullen omgaat”, vertelt hij. De autohandelaar denkt ook dat het voertuig niet eens is gebruikt waarvoor het is bedoeld, namelijk zorgpersoneel helpen bij het vervoer van en naar werk. ,,Want er lag van alles in, zoals zand, schelpen en kinderspeelgoed.”

Enige geval waarbij het fout is gegaan

Phil Vonk van auto.nl, dat de actie heeft opgezet, is naar eigen zeggen erg geschrokken van het verhaal van Menges. Hij laat weten dat van alle huurders vooraf een BIG-registratienummer is opgevraagd om te controleren of ze daadwerkelijk in de zorg werken. Daarna is er telefonisch met ze gesproken en zijn ze doorverwezen naar een deelnemend autobedrijf. ,,We hebben deze actie ook met de beste intenties opgezet en hadden zoiets als dit echt niet verwacht.” Volgens Vonk zijn door de actie in totaal zevenhonderd zorgmedewerkers tijdelijk aan een auto geholpen en is dit het enige geval waarbij dat fout is gegaan.

'Ik heb nog vertrouwen in de mens'

Menges heeft naar eigen zeggen woensdagmiddag aangifte gedaan van vernieling bij de politie. ,,Ik wil de schade ook op deze huurder gaan verhalen”, vertelt hij. De Klazienavener is van plan de auto zo snel mogelijk te repareren. Ondanks wat er is gebeurd, wil hij het voertuig daarna opnieuw gratis beschikbaar stellen aan zorgpersoneel. ,,Want er is veel vraag naar en ik heb nog steeds vertrouwen in de mens.”

menu