Europees actieplan Hoogeveen

Door mee te doen aan een Europees project wil Hoogeveen antwoord krijgen op de vraag hoe leegstand in de binnenstad kan worden teruggedrongen.

Daarnaast moet het project, dat over twee jaar met een actieplan wordt afgesloten, duidelijk maken op welke manier Hoogeveen meer consumenten in het stadscentrum kan krijgen. Bij RetaiLink, zoals het Europese initiatief heet, willen middelgrote steden van elkaar leren en kennis en ervaringen uitwisselen. Want de problematiek rond leegstand in en vitaliteit van koopcentra speelt praktisch in alle plaatsen met 35.000 tot 200.000 inwoners.

Urbact

Hoogeveen is een van de tien Europese steden die meedoen aan het project van Urbact, een kennisontwikkelingsprogramma van de Europese Unie. Door het ontwikkelen van innovatieve strategieën moeten middelgrote steden weer aantrekkelijk worden voor de consument. Hoogeveen is niet de enige Nederlandse deelnemer aan het project, ook het Twentse Hengelo doet mee. Deelname kost de gemeente geen geld, wel ambtelijke ondersteuning.

Hoogeveen slaat allerminst een modderfiguur als het gaat om de leegstand van winkels en de aantrekkelijkheid van het koopcentrum. Maar ook hier neemt de leegstand sluipenderwijs toe (inmiddels 12 procent) en staat de regiofunctie van de plaats onder druk.

Uit een recent onderzoek naar het winkel- en koopgedrag van consumenten bleek dat de winkels in Hoogeveen minder in trek zijn bij klanten uit de regio, vergeleken met vijf jaar geleden. De omzet van de detailhandel daalde in deze periode met 11 procent naar 257 miljoen euro. Steeds meer mensen kopen hun kleding, schoenen, elektronica en huishoudartikelen via internetwinkels. Met zichtbare gevolgen in de koopcentra.

Alleen detailhandel

En dus wil wethouder Anno Wietze Hiemstra (CDA) niet stilzitten. Sterker: ,,Als het kan moeten we een paar stappen voor de muziek uitlopen en kijken waar we het verschil kunnen maken.’’ Hoogeveen probeert het stadshart ook kloppend te houden door deel te nemen aan De Nieuwe Winkelstraat, een kennis- en netwerkcentrum dat een toekomstvisie voor het Hoogeveense centrum heeft ontwikkeld.

Zo wil Hoogeveen in het kernwinkelgebied, tussen de Raadhuisstraat en Het Kruis, alleen detailhandel toestaan. Dienstverlenende bedrijven als banken en uitzendbureaus worden daar geweerd. Daarnaast spannen gemeente en de Stichting Centrummanagement zich in om het kerngebied gevuld te houden.

Woonruimte

Stichtingsvoorzitter Kees Raven: ,,We moeten daar zo min mogelijk zwarte gaten laten ontstaan, vooral ook omdat de consument beleving wil.’’ Volgens hem zullen de zogeheten aanloopstraten, zoals de Van Echtenstraat, de winkelfunctie steeds meer gaan verliezen.

Volgens wethouder Hiemstra concentreert de detailhandel zich ook steeds meer in het kerngebied. Leegstaande winkelpanden zouden getransformeerd kunnen worden in woonruimte. ,,De koek wordt toch niet groter’’, zegt Kees Raven, doelend op het totale winkelaanbod. ,,Zorg er dan voor dat wát je biedt, de consument wel smaakt.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.