F1-filmpje gaat viraal: 'Mijn telefoon bleef maar tekeer gaan'

Simone Looijenga en haar filmpje dat massale aandacht trekt op de website van de Formule 1. Foto: Rens Hooyenga

Het Formule 1-filmpje van 18-jarige Simone Looijenga uit Noordwolde ging viraal nadat het officiële Formula 1 de beelden zondagmiddag op Twitter zette. Binnen 24 uur werd het filmpje al meer dan een kwart miljoen keer bekeken.

Een uur of vijf, zes is ze er mee bezig geweest: een vrolijke compilatie van beelden met Formule 1-rijders, op de klanken van de titelsong van de populaire sitcom Friends ( I’ll Be There For You ).

‘Voor de leuk’

Het filmpje van 45 seconden, eind vorige week al online gezet, was bedoeld voor haar vrienden op social media. ,,Gewoon, voor de leuk’’, zegt Simone. ,,Ik had daar zin in, een soort opwarmertje voor een nieuw seizoen Formule 1 dat zondag begint.’’

Het liep wat anders.

Het officiële Formula 1 merkte het filmpje zondag op en postte het op Twitter met de toevoeging The One That Made Us Smile. In plaats van een beperkt publiek konden de beelden plotsklaps bekeken worden door maar liefst 4,3 miljoen volgers.

‘Bizar, toch?’

Maandagmiddag was het F1-filmpje al meer dan 250.000 keer bekeken. Wereldwijd wordt er op gereageerd. Simone schiet er van in de lach. ,,Bizar, toch?’’

In het begin was er vooral bij haar vrienden opwinding. ,,Oh, wat gaaf, kreeg ik te horen. Het zal wel, dacht ik, maar al snel drong het bij mij ook door dat het bijzonder was’’, vertelt de 18-jarige. ,,En mijn telefoon bleef maar tekeer gaan, alsof ik continu gebeld werd.’’

Grafisch vormgever

De geboren Drentse (ze woonde zo’n negen jaar in Vledder) volgt een opleiding media vormgeving aan het Friesland College. Ze woont nu Friese Noordwolde, net over de Drentse grens. Als grafisch vormgever houdt Simone zich bezig met allerhande (social) media-uitingen.

Sinds een jaar heeft de Formule 1 haar aandacht. ,,Ik keek wel eens naar races op tv, samen met mijn vader. Beetje Max (Verstappen-red.) aanmoedigen en zo.’’

‘Alles van weten’

Maar inmiddels heeft de sport van de adrenaline, glamour en het grote geld Simone flink in de greep. ,,Ik kijk zelfs naar de vrije trainingen op vrijdag en wil er alles van weten; technische data, het privéleven van de rijders, de kijkjes achter de schermen.’’

Als fan, maar nog meer als grafisch ontwerper, is ze ook geïnteresseerd in de media-uitingen van de teams en coureurs. ,,Team McLaren, met Carlos Sainz en Lando Norris, is wel mijn lievelingetje. Die doen het zó goed op social media. Ze zijn grappig, vindingrijk maar ook super professioneel.’’

Voorbeelden daarvan komen in het Formule 1-filmpje voorbij: de goedlachse Ricciardo, de jonkies Albon, Gasly, LeClerc en Norris, natuurlijk ‘onze’ Max en zelfs veteranen Räikkönen en Vettel.

‘Nooit lekker met elkaar aan het kloten’

De Mercedes-rijders Hamilton en Bottas komen er bekaaid af. Met reden, zo blijkt. ,,Die filmpjes zijn vaak wat formeler en strakker. Dat spreekt mij minder aan. Ze zijn nooit eens lekker met elkaar aan het kloten.’’

Simone studeert over enkele maanden af. Wat ze daarna gaat doen weet de 18-jarige nog niet. Een vervolg op het hbo? Op zoek naar werk? Wellicht een carrière bij een F1-team? ,,Ha ja, dat zou de ultieme droom zijn.’’

Hoe dan ook, haar cv ziet er na afgelopen weekend glanzender uit. Het veelbekeken filmpje marcheert als een digitaal fanfarekorps voor Simone uit.

menu