Fotoserie van de raadsvergadering waar de beslissing is gevallen voor een Factory Outlet Centre te gaan. De meerderheid van de raadsleden stemde voor een FOC. Op de foto's onder andere iniatiefnemer dhr Coronel, de raadsleden, wethouder Hoogeveen en publiek. FOTO MARCEL JURIAN DE JONG

FOC hit op sociale media

Fotoserie van de raadsvergadering waar de beslissing is gevallen voor een Factory Outlet Centre te gaan. De meerderheid van de raadsleden stemde voor een FOC. Op de foto's onder andere iniatiefnemer dhr Coronel, de raadsleden, wethouder Hoogeveen en publiek. FOTO MARCEL JURIAN DE JONG

Factory Outlet Center was de afgelopen weken een beladen term in Assen. Vooral op sociale media grepen tegenstanders elke gelegenheid aan om hun afkeer te laten blijken. Vaak zonder nuance. ,,Internet is een uitlaatklep.''

De gemoederen liepen donderdagavond 11 februari hoog op tijdens de vergadering waarin de gemeenteraad Assen besloot al dan niet verder te gaan met een Factory Outlet Center (FOC) bij Assen-Zuid. Op Twitter en Facebook stroomden berichtjes van tegenstanders in hoog tempo binnen en genuanceerd waren die niet altijd. Niet alleen kregen de raadspartijen die voor een outlet leken te stemmen er flink van langs, ook aanhangers van een FOC waren het mikpunt van spot en wethouder Maurice Hoogeveen werd geschoffeerd. Niet zo gek, zegt sociale media-expert en trendwatcher Sander Duivestein van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti. ,,Je praat tegen het internet en niet tegen de persoon. Zo kun je frustraties heel gemakkelijk kwijt.''

loading  

Intentieovereenkomst

Even terug in de tijd. Wat gebeurde er voor die raadsvergadering? Begin 2015 tekenden het college van B en W en initiatiefnemers van het Factory Outlet Center een intentieovereenkomst. Binnen een paar jaar moest een outlet center met zo'n zestig winkels bij het TT Circuit verrijzen. Al gauw vormden zich drie partijen: tegenstanders (MKB Binnenstadsvereniging Assen, winkeliers uit de omgeving en belangenorganisaties voor winkeliers), voorstanders en een zwijgzame middenmoot. Onderzoekers gingen aan de slag met rapporten die vaak met verschillende en elkaar tegensprekende uitkomsten kwamen.

Terwijl de gemeenteraad zich over de feiten boog, organiseerde de MKB Binnenstadsvereniging bijeenkomsten voor tegenstanders. Specialisten op het gebied van retail spraken over de sombere toekomst van de binnenstad. Assen werd gebrandmerkt als toekomstige spookstad. Fractievoorzitter Kees Boonzaaijer (Stadspartij PLOP) bezocht twee bijeenkomsten. ,,Die avonden stonden in het teken van polariseren. Ieder weerwoord werd weggehoond en andere meningen werden met de grond gelijk gemaakt.'' Zoals wethouder Maurice Hoogeveen (D66) ondervond. Hij stond op zo'n avond in zijn eentje tegenover een goed gevulde zaal in De Nieuwe Kolk met louter tegenstanders. Ook de discussieleider stak zijn afkeer tegen een outlet niet onder stoelen of banken, waardoor de uitleg van Hoogeveen tegen dovenmansoren was gericht.

loading  

Hoe meer 11 februari naderde, hoe feller de reacties van de tegenstanders werden. De gemeente zou de binnenstad kapot maken, het college had een dubbele agenda en de rapporten die aantoonden dat een outlet wel zou passen in Drenthe werden afgedaan als onzin. Nuance ontbrak. Vooral op internet werden opmerkingen harder. ,,Internet is een uitlaatklep'', zegt sociale media-expert Duivestein. ,,In België belde een verslaggever bij mensen aan die gediscrimineerd hadden op Facebook. Veel van hen zeiden: dat had ik niet moeten zeggen, ze schrokken van zichzelf. Twitter en Facebook zijn laagdrempelig, waardoor mensen andere dingen zeggen dan in het dagelijkse leven.''

' Je schrijft van je af'

Vooral boosheid vindt gemakkelijk een weg op internet, blijkt uit verschillende onderzoeken. ,,Je schrijft van je af. Mensen die boos zijn doen rare dingen en het internet faciliteert dat'', legt Duivestein uit. Waar eerst vooral ondernemers uit Assen en omgeving hun ongenoegens via verschillende kanalen lieten blijken, mengden zich de afgelopen maanden ook onderzoekers in de discussie.

loading  

Vooral zij die zeker wisten dat een FOC slecht nieuws is voor Assen roerden zich. Eerst via ingezonden brieven en artikelen in de media, later ook via hun eigen twitterkanaal. En in 140 tekens bleken ze een stuk minder genuanceerd. ,,Dankzij internet is de wereld kleiner. Twitter noemen ze ook wel het nieuwe dorpsplein: je kunt je ongenoegen uiten'', vertelt Duivestein. En of je nu in Utrecht of Maastricht tweet: de berichten worden in Assen gelezen.

Januari tikte weg en die belangrijke 11 februari lag in het verschiet. Veel raadsfracties in Assen vergaderden lang en heftig over de mogelijke komst van een outlet. Want wat was wijsheid? Tegenstanders zochten hun momenten om de voorstanders te beïnvloeden. ,,Iedereen heeft recht op een mening. Maar je moet wel concluderen dat FOC het meest beladen woord is van de afgelopen maanden'', zegt Bob Bergsma (fractievoorzitter D66).

loading  

Beschermen

Kees Boonzaaijer vermijdt Facebook. ,,Om mezelf te beschermen. Ik heb ook een aantal mensen ontvolgd op Twitter. Ik kreeg bombardementen aan argumenten en wilde een afgewogen beslissing nemen.'' Bovendien is discussiëren via sociale media lastig. Heftige uitspraken staan open en bloot op internet en vragen om een snelle reactie. ,,De nuance verdwijnt, dat vind ik lastig. Reageren is ingewikkeld en ondertussen leest iedereen mee'', zegt Bert Wienen (fractievoorzitter ChristenUnie).

loading  

Op straat gaat Wienen graag de discussie aan en dan volgt vaak een goed gesprek. ,,Je kunt uitleggen waarom je een bepaalde keuze maakt.'' Of de mensen op sociale media altijd beseffen wat ze aanrichten is de vraag. ,,Ik denk het niet. Sommige uitspraken komen hard aan'', zegt Boonzaaijer. Op internet tellen andere normen en waarden, voegt Duivestein toe. ,,Mensen die een nare uitspraak doen, zijn deze vijf seconden later vergeten. Terwijl de ontvangende partij daar veel langer mee rondloopt. Ook al heb je een olifantenhuid, nare dingen over jezelf lezen raakt je altijd.''

Woordvoerder VVD Martin Rasker: ,,Er werd scherp gereageerd. Het toont de betrokkenheid. Soms moet je als raadslid wat incasseren, maar ik heb het niet als intimiderend ervaren.”

loading  

11 februari

Donderdag 11 februari, rond half 8, raadslid Alie Dekker (SP) heeft de online emoties meegenomen naar de raadszaal van Assen. Ze leest een sprookje voor over een wethouder die in een waan van geluk bezweek voor de verlokking van een rijke koopman en zich uiteindelijk gebroken realiseerde dat zijn geldingsdrang de binnenstad had uitgehold. Ze bedacht het sprookje niet zelf. Auteur Jan Meerman, voorzitter van INretail, de organisatie van retailondernemers, schreef het verhaal voor de website van zijn organisatie. Het sprookje heet een opinie te zijn en is niet aan een specifiek persoon gericht. De internetwet geldt bij dit verhaal: gemakkelijk op te schrijven omdat Meerman het niet recht in het gezicht van de wethouder hoefde te zeggen.

Dekker deed dat wel en schoffeerde daarmee Hoogeveen. Het verhaaltje leverde haar applaus op van de binnenstadondernemers in het publiek. Raadsleden van andere partijen keken elkaar vertwijfeld aan. Hoorde deze emotie en internettaal wel in een raadszaal? Wethouder Maurice Hoogeveen gaf het antwoord. ,,Prima hoor, dat u sprookjes vertelt en speculeert. Ik kijk uit naar het sprookjesboek. Maar wij willen graag een verstandig proces met de binnenstad doorlopen en ik denk dat wij met respect voor elkaars posities en meningen met hele goede plannen gaan komen.''

loading  

menu