Facebookactie een succes: Frikansaus weer in productie

Donderdagmiddag was het eindelijk zover: de eerste fles Frikansaus werd weer gevuld. Gert Kok en Henri Boer, die een Facebookactie startten om de in Drenthe populaire saus terug te krijgen, namen de eerste fles in ontvangst.

Het product, dat drie jaar geleden met een vernieuwd recept verder ging onder de naam Wimpiesaus, is weer als vanouds. “Het smaak weer net als vroeger, het is meteen herkenbaar. Lekker zacht, niet te scherp”, zegt de in Nieuw-Dordrecht geboren Kok. Wim Dijk, algemeen directeur van producent Oliehoorn, bevestigt: “Het oude recept is honderd procent terug.”

Dijk: “Het heeft even op zicht laten wachten, we moesten ook nog een nieuw etiket ontwerpen, maar vandaag is de eerste fles Frikansaus eindelijk gevuld, in bijzijn van Gert en Henri. We kunnen de saus vanaf volgende week leveren. Ik denk dat het binnen twee weken bij de horeca en in de schappen te vinden is.”

Tevreden
Daarmee komt de actie van Kok en Boer, die al een paar jaar proberen de saus weer op op de markt te krijgen, tot een goed einde. “Het is heel erg leuk om te zien dat een actie zo succesvol is. We dachten eerst dat Oliehoorn al van plan was om het product weer te maken, maar het blijkt nu dat het echt onze actie was”, aldus Kok.

Ook Dijk kijkt tevreden terug op de actie: “Het is heel bijzonder dat mensen er zo mee bezig zijn geweest, dat het toch is blijven leven. Dat is toch wel uniek. Ik ben zelf ook bij dat het weer terug is, het is een heel lekker sausje.”

Nog even schrikken
Een paar weken geleden was het nog wel even schrikken voor de actievoerders: “De eerste versie van het etiket werd onthuld op Facebook, toen leek het alsof er een peper op stond. Een peper was juist wat de saus drie jaar geleden minder lekker maakte. Gelukkig bleek het een wat uitgerekte tomaat te zijn. Op het uiteindelijke etiket staan twee duidelijke tomaten.”

Er worden in eerste instantie tussen de 6000 en 8000 flessen Frikansaus geproduceerd. Kok en Boer kregen meteen een zelf ingepakte doos met flessen mee. Oliehoorn-directeur Dijk: “We verwachten dat de meeste verkoop naar cafetaria’s zal gaan, en naar winkels in Zuidoost Drenthe, waar de saus vanouds populair is. We hebben wat leuke campagne-ideeën om de saus ook in de rest van het land aan de man te brengen.” Dijk benadrukt dat dit geen eenmalige actie is; Frikansaus moet weer een vaste waarde worden.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.