'Linde' woedend op gemeente De Wolden: 'Fietsbrug moet terug op agenda'

Met veel groot en zwaar verkeer in beide richtingen blijft er weinig ruimte voor de fietsende schooljeugd over. Foto: DvhN

Plaatselijk Belang Linde is woedend op De Wolden over het uitblijven van een veilige oversteek voor fietsers over de N48: een klap in het gezicht. ,,Dit is onacceptabel.’’

Steeds meer kinderen uit Zuidwolde kiezen voor (voortgezet) onderwijs in Dedemsvaart, Ommen of Hardenberg. Om daar te komen, moet een grote hindernis worden genomen: de N48, de drukke rijksweg van Hoogeveen naar Ommen. In welke vorm de oversteek er gaat komen, maakt Martijn Mulder en Freddy Piel van Plaatselijk Belang Linde niet uit, als die er maar komt. ,,En niet met een fietsstrook over het bestaande en veel te krappe viaduct. Dat is en blijft levensgevaarlijk. De aanleg van een fietsbrug moet terug op de agenda’’, zegt Mulder.

Provincie en Drentse Landschap zien er niets in

Pal naast het viaduct ligt ecoduct Stiggeltie. Met 50 meter aanzienlijk breder dan het viaduct van zes meter. De VVD in de gemeenteraad van De Wolden kwam met het plan een strook van vijf meter in te richten als fietspad over de N48. Aanvankelijk was er het nodige verzet in de raad, maar geleidelijk aan drong het besef door dat het daar heel goed zou kunnen. De provincie Drenthe en het Drentse Landschap, eigenaar van de grond op en gebruiker van het ecoduct, zien er niets in.

Nadat het ecoduct was afgeschoten, ging Plaatselijk Belang Linde ervan uit dat de tweede optie, een fietsbrug over de N48, in beeld zou komen. ,,Niet dus. Dat plan is bij voorbaat door de gemeente bestempeld als te duur. Waarom? Geen idee. Als je kiest voor een sobere fietsbrug, dan zijn de kosten helemaal niet zo heel veel hoger dan voor de aanleg van een fietspad op het ecoduct. Onze conclusie is dan ook dat de kosten boven de veiligheid van onze kinderen gaan’’, aldus Piel.

‘Geen ongelukken, maar wel veel bijna-ongelukken. En het gaat een keer mis’

,,Wat blijkt? Ineens zeggen verkeersdeskundigen dat het met het aanleggen van zogeheten fietssuggestiestroken op het viaduct wél veilig kan. Daar wordt de rijbaan echt niet breder van. Het viaduct is gewoon een drukke overgang met veel zwaar landbouwverkeer, vrachtverkeer, lokaal verkeer en 400 fietsbewegingen per dag. Dat kan niet samen op een strook van zes meter breed. Maar, wordt er dan gezegd, er zijn nog geen ongelukken gebeurd. Nee, maar wel heel veel bijna-ongelukken. En het gaat een keer mis’’, weet Mulder.

Het duo heeft wel een idee waarom voor ‘niks doen’ is gekozen: ,,Er staat nog een bedrag van drie ton voor de veilige oversteek. Dat geld vloeit naar de algemene reserve van de gemeente. Dan draaien de kinderen dus letterlijk op voor de tekorten van de gemeente.’’

Veiliger oversteek N48 is en blijft ontbrekende schakel

In 2013 schopte de Linderweg, de weg van Linde naar Dedemsvaart, het tot de Gevaarlijkste weg van het Noorden in de verkiezing van Dagblad van het Noorden. Zaken kwamen in beweging en de raad gaf het college opdracht voor een veilige fietsverbinding te zorgen naar en van Dedemsvaart. Fietspaden werden aangelegd, maar de oversteek over de N48 is en blijft de ontbrekende schakel.

Volgens wethouder Hilda Mulder is het fietsbrugplan niet van de baan, maar is er op dit moment geen geld voor. ,,Ik blijf me er voor inzetten. Zodra er nieuwe subsidiekansen ontstaan, zal hierop worden ingezet.’’ Ze voegt eraan toe dat ze het fietspad het liefst op het ecoduct had gezien. ,,Volgens ons heeft een fietspad niet of nauwelijks impact op de natuurdoelstellingen, maar helaas denken de provincie en het Drentse Landschap daar anders over.’’ De door haar voorgestelde fietsstroken kunnen dit jaar nog worden aangebracht op het viaduct, mits de gemeenteraad eind deze maand akkoord gaat.

menu