De lestoestellen van de Martinair vliegschool zijn nu permanent bij de KLM Flight Academy op Eelde gestationeerd.

Fusie KLM vliegschool Eelde afgerond: lestoestellen en personeel verhuisd

De lestoestellen van de Martinair vliegschool zijn nu permanent bij de KLM Flight Academy op Eelde gestationeerd. Foto: Archief/DvhN Jan Willem van Vliet

De KLM Flight Academy in Eelde heeft de coronacrisis aangegrepen om de fusie met de Martinair vliegschool in Lelystad versneld af te ronden. Alle toestellen en het personeel zijn naar Eelde verhuisd.

De twaalf eenmotorige lestoestellen die bij de Martinair Flight Academy vlogen zestien personeelsleden, als instructeurs en monteurs, zijn nu op Groningen Airport Eelde gestationeerd.

De KLM vliegschool heeft zelf drie tweemotorige vliegtuigen, zodat ze nu met vijftien lestoestellen op de noordelijke luchthaven kan vliegen. Dat betekent dat er meer lesvluchten komen op Eelde. De overlast voor omwonenden zal beperkt blijven, denkt De Vries. ,,Deze vliegtuigen zijn veel stiller dan de toestellen die we in het verleden gebruikten.”

Veertig vaste krachten en dertig freelance

Het aantal vaste personeelsleden van de vliegschool in Eelde is nu veertig. Daarnaast werkt de vliegschool met zo’n dertig freelancers. ,,Denk aan instructeurs, zoals verkeersvliegers die bevoegd zijn les te geven”, zegt directeur Bart de Vries van de KLM Flight Academy.

De uitbreiding betekende dat het pand van de vliegschool moest worden aangepast. ,,We hebben de coronacrisis aangegrepen om de verhuizing te versnellen. We zijn druk bezig geweest de afgelopen weken met de verbouwing. Op de begane grond zijn extra ruimten gekomen. De technisch dienst heeft tijdelijk onderdak in een van onze hangars”, aldus De Vries.

De lesvluchten voor de zestig studenten op Eelde liggen stil vanwege de coronacrisis. Een aantal aspirant-piloten krijgt nog les op de vluchtsimulator van de school. De theorielessen gaan via de computer van de studenten. De leerlingen lopen door de crisis vertraging op voor hun tweejarige opleiding, zegt de directeur.

Drie studentengebouwen vol

De vliegschool wil zestig studenten blijven opleiden en heeft door de studievertraging mogelijk extra ruimte nodig. De leerlingen verblijven in drie gebouwen en die zitten nagenoeg vol.

,,Daarom hebben we als buffer een oud gebouw achter de hand met zestien kamers.” In dit gebouw zat tot voor kort het kunstenaarscollectief Toyisten. Dat is vorige maand verhuisd naar een pand van Lentis in Zuidlaren, op het terrein van het voormalige Dennenoord.

De KLM Flight Academy leidt studenten tot nu toe exclusief op als verkeersvlieger voor de KLM. De vliegschool is in gesprek met KLM-dochter Transavia om ook zijn piloten op te leiden in Eelde. Directeur De Vries: ,,Dat gaat om zo’n tien piloten per jaar. Die volgen nu het eigen opleidingstraject van Transavia op Lelystad. Maar het is nog erg vroeg hier iets over te zeggen, de coronacrisis raakt de luchtvaart hard.”

Uitstekend vliegveld voor opleiden piloten

De Vries vindt Groningen Airport Eelde een uitstekend vliegveld om piloten op de leiden. ,,Het is er voor ontworpen. We hebben hier de faciliteiten en het is er niet druk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Rotterdam, dat propvol zit met vluchten.”

De directeur benadrukt dat in Europa een groot tekort is aan opleidingslocaties voor verkeersvliegers, met name ontbreekt ruimte voor lesvluchten. ,,Luchthavens zijn er te groot, of te klein voor.” Dat betekent dat hier kans en liggen voor de luchthaven in Eelde, die kampt met verliezen door het wegvallen van lijndiensten en vakantievluchten de afgelopen jaren.

menu