Fusie van Emmer ondernemersverenigingen is nabij

De fusie van twee ondernemersverenigingen in Emmen lijkt op een oor na gevild. Eind deze maand worden op een gezamenlijke bijeenkomst de puntjes op de i gezet door notaris Fokke de Vries.

De fusie van Emmen Vlinderstad en de Stichting Ondernemersfonds Emmen Centrum (Sofec) is nodig om alle ondernemers in Emmen evenveel zeggenschap te geven over het geld dat de Sofec inzamelt, zegt Henk Klaver. Klaver is nu nog voorzitter van Emmen Vlinderstad, maar treedt – net als de andere bestuurders in het fusieproces – af en keert ook niet meer terug.

Evenementen

De Stichting Ondernemersfonds Emmen Centrum zamelt elk jaar de door de gemeente Emmen verplichte reclamebelasting in, maar mag het geld zelf gebruiken. Alle ongeveer vierhonderd ondernemers dragen 500 euro af aan dit fonds, waarin zo’n 180.000 euro zit. Dat geldt wordt vooral gestoken in een scala aan evenementen, variërend van C’est La Vie tot Gouden Pijl en van koopzondag tot Sinterklaasfeest. Het probleem van twee ondernemersverenigingen was dat de honderd ondernemers van Emmen Vlinderstad in feite oordeelden over het geld dat door alle vierhonderd collega’s was binnengebracht. Om een einde aan die ongewenste situatie te maken, vond Klaver dat er een nieuwe ondernemersclub moet komen. ,,Hoe die gaat heten? Ik stel me voor dat het toch weer iets met Emmen Vlinderstad wordt. Dat is immers een ingeburgerde naam.’’

De huidige voorzitter van de Sofec is textielondernemer Fred Bijsterbosch. Die volgde Marcel Meijer op, nadat deze tot centrummanager was benoemd. Klaver weet nog niet wie er in het nieuwe bestuur aantreden. Zelf stopt hij en dat geldt ook voor zijn voorzitterschap van Keep de Koepel, de club die voor het behoud van de muziekkoepel op het Marktplein streed. ,,De koepel staat er nog, al zou hij wat meer gebruikt mogen worden. Maar ook hier geldt: mijn klus zit erop. Ik sta weer open voor iets nieuws.’’

Meppel

Klaver wijst de nieuwe bestuurders nog wel graag op de situatie in Meppel. ,,Daar doen de ondernemers het net wat slimmer en hebben ze Marketing Drenthe gevraagd om voor elke euro die Meppel uitgeeft ook een euro te betalen. Daardoor is er nu Drenthebreed reclame voor bijvoorbeeld de Donderdag Meppeldagen. Het zou goed zijn als de ondernemers in Emmen er ook wat meer geld uit weten te slepen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.