Geen eigen auto meer, maar een elektrische auto delen met de buren: in Eelde-Paterswolde en Vries proberen ze het uit

Geen eigen auto meer, maar eentje delen met de buren. En dan ook nog eentje die op elektriciteit rijdt. Het is wennen, maar inwoners van Eelde-Paterswolde en Vries lopen geleidelijk warm voor het experiment met de elektrische buurauto.

De Citroën Cactus van de familie Ter Haar in Paterswolde gaat waarschijnlijk binnenkort de deur uit. In plaats daarvan komt er een abonnement op de elektrische buurauto. Als de proef daarmee tenminste wordt voortgezet. ,,Mijn vrouw werkte aanvankelijk in Leeuwarden, maar nu in Groningen’’, vertelt Raimond ter Haar (46). ,,Zelf werk ik daar ook. We kunnen dus met de fiets naar ons werk, dus de auto staat vooral werkloos voor de deur.’’

Proef in Eelde en Vries

We staan bij standplaats van de Nissan Leaf bij museum De Buitenplaats in Eelde. In september en oktober loopt in Eelde-Paterswolde en in Vries een proef met deze elektrische buurauto. Ook Angela Jansen (60) maakt daar graag gebruik van. ,,Ik vind het wel revolutionair, een elektrische auto. Ik houd ook wel van pionieren.’’

Ze heeft al wel eens in een Tesla en een elektrische Jaguar gereden. Mooi vond ze het: de auto is geruisloos en trekt snel op.

Voor Raimond ter Haar is het milieu een belangrijk argument om de elektrische buurauto te gaan gebruiken. Niet alleen stoot je bij elektrisch rijden geen uitlaatgassen uit, door een auto te delen met de buren spaar je ook kostbare grondstoffen uit, zegt Hein-Peter Nauta van Energie Coöperatie Drenste Aa, de initiatiefnemer van de proef. ,,Heel veel auto’s blijven veruit het grootste deel van de tijd ongebruikt. Voor een accu van een elektrische auto heb je veel lithium nodig. Door auto’s te delen, kun je de milieubezwaren ook daarvan ondervangen.’’

Vaste lasten en gepeperde garagerekeningen

Jansen valt op hoeveel gezinnen tegenwoordig een tweede auto hebben, met alle vaste lasten en gepeperde garagerekeningen van dien. ,,En dan hebben ze niet een ouwe barrel er bij, maar een volwaardige auto. Wij hebben één auto, maar mijn man is daar vaak mee op pad en dan missen wij toch wel een extra auto. Dan biedt de elektrische auto misschien uitkomst.’’

Ter Haar heeft vier kleine dochters. De Leaf biedt drie zitplaatsen achterin, dus het gezin kan er niet helemaal in. ,,We zijn al wel gewend dat mijn vrouw of ik met het openbaar vervoer gaat. Eerst vonden de kinderen het leuk om met de bus of trein mee te gaan, nu willen ze in de Leaf mee. Voor langere ritten kunnen we natuurlijk ook een grote auto huren.’’ Jansen heeft volwassen zoons van wie ze wel een kritische beoordeling van de Leaf verwacht. ,,Een van hen heeft autotechniek gestudeerd.’’

Iets anders dan Greenwheels

Het concept van de buurauto lijkt op dat van Greenwheels, het systeem met de rode huurauto’s dat vooral in de grote steden werkt. Maar er zijn verschillen. Hein-Peter Nauta: ,,De buurauto is dus van een vaste groep gebruikers, maar ze kunnen de auto ook incidenteel aan anderen verhuren. Daarmee kunnen ze hun eigen abonnementsgeld weer omlaag brengen.’’

Bij de buurauto is wat meer sociale controle op het netjes gebruik ervan: niet roken aan boord, schoonmaken indien nodig en geen afval achterlaten. Dat moet ook wel, want er zijn wat meer praktische zaken waar je op moet letten dan bij een benzine- of dieselauto.

Briefje op voorruit

Zo moet je er natuurlijk op letten dat de accu weer wordt opgeladen als je de auto na gebruik terugbrengt. Maar daarmee is de kous niet af: de huidige buurauto staat bij een openbare laadpaal en Nauta vond onlangs al een briefje op de voorruit. ‘Wilt u deze auto hier niet de hele tijd laten staan, want anderen willen hun auto hier ook opladen’, was de strekking.

Het is een van de praktische zaken waar gaandeweg nog oplossingen voor moeten komen. De auto moet een eigen laadpaal krijgen, of een gebruiker moet hem op een gewone parkeerplaats zetten als hij volgeladen is.

Via app toegang

Deelnemers krijgen via een app op de smartphone toegang tot de auto. Via die app kun je ook zien of de auto beschikbaar is, of de accu is opgeladen en hoe ver je er mee kunt rijden. Dat laatste is een nogal rekbaar begrip. Anders dan een benzineauto is een elektrische auto zuinig in de stad en juist kwistig op de snelweg of een buitenweg. Dit komt doordat de accu de energie opvangt die vrijkomt bij het afremmen.

Nauta: ,,We hebben afgelopen weekend in de stoet van het corso meegereden. In het begin was de actieradius 256 kilometer, aan het eind, toen we 40 kilometer hadden gereden, nog 248 kilometer.’’

Visuele beperking

De Nissan Leaf rijdt heerlijk geruisloos, maar dat is weer een nadeel voor mensen met een visuele beperking. Dat weerhoudt Visio in Vries er niet van mee te doen aan het experiment. ,,We willen wel eens ondervinden hoe dit werkt’’, zegt woordvoerder Frits Colenbrander. ,,We hebben al maatregelen genomen vanwege de steeds stillere auto’s. Zo hebben we de opstapplaats voor het openbaar vervoer verplaatst, zodat mensen niet meer de weg hoeven over te steken.’’

Visio wil energieneutraal worden en daarin past de buurauto prima. Colenbrander: ,,Ons streven is zelf onze elektriciteit op te wekken. Het elektrisch rijden is wat ons betreft trial and error. Onze directeur moet elke woensdag naar ons hoofdkantoor in Huizen. Dat is 180 kilometer en we moeten uitvinden hoe dat moet met opladen onderweg. Kan dat bij een Fastned, of bij het hoofdkantoor? We merken wel waar we tegen aan lopen en met die kennis kunnen we het elektrisch rijden weer een stap verder brengen.’’

Hoe rijdt dat eigenlijk, zo’n elektrische auto?

Eens moet de eerste keer zijn, dus grijp ik de reportage over de elektrische auto aan om zelf eens te ervaren hoe dit rijdt. Een Leaf is een automaat, en dat betekent dat je je linkervoet in bedwang moet houden. Voor je het weet, kom je met een schok tot stilstand omdat je het koppelingspedaal wilt intrappen en op de rem gaat staan.

De Leaf is van alle gemakken voorzien: zodra je hem in zijn achteruit zet, gaat de achteruitrijcamera aan. Na een paar manoeuvres zoeven we weg bij de laadpaal voor een tochtje door Eelde. Niet alleen je linkervoet is overbodig, dat geldt ook voor het rempedaal. Zodra je voet van het gaspedaal gaat, remt de auto stevig af. Dat komt mede door de dynamo, die de wrijving van het afremmen omzet in elektriciteit. Als je een kruising nadert, heb je de rem niet nodig om tot stilstand te komen.

Elektrisch rijden is dus vooral ook heel gemakkelijk. Alles gaat bijna vanzelf. Op de Hooiweg rijden we een tijd achter een racefietser. De man kijkt uiteindelijk wat verbaasd om bij de constatering dat er een auto achter hem zat.

Terug bij de laadpaal staat een wat ouder echtpaar klaar om van Hein-Peter Nauta wat meer uitleg te krijgen. De man kijkt of hij het liefst direct in de auto zou willen stappen om weg te rijden. Mensen houden doorgaans niet zo van veranderingen, maar het elektrisch rijden is wel zeer verleidelijk.

menu