Ecoduct het Stiggeltie ligt pal naast het viaduct over de N48 bij Zuidwolde.

Raad De Wolden wil fietsbrug over N48 bij Linde, 'de gevaarlijkste weg van het Noorden'

Ecoduct het Stiggeltie ligt pal naast het viaduct over de N48 bij Zuidwolde. Foto: DvhN

Als een fietspad op het ecoduct niet mogelijk is, moet het oude plan van een fietsbrug over de N48 van stal worden gehaald. In fietsstroken op het krappe viaduct ziet de gemeenteraad van De Wolden niets.

De weg van het dorp Linde naar de grens met Overijssel kreeg van deze krant al eens de titel ‘Gevaarlijkste weg van het Noorden’ . Inmiddels is daar een vrijliggend fietspad aangelegd, maar een veilige oversteek over de autoweg N48 (Hoogeveen-Ommen) blijft een heikel en gevoelig punt. Ongeveer 200 kinderen passeren dagelijks op hun fiets de N48, op weg naar school in Dedemsvaart. En dat worden er steeds meer.

‘Een wonder dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd’

Bij gebrek aan beter móéten ze de route via het smalle viaduct nemen. Tussen het verkeer, waaronder ook vrachtauto’s en zware landbouwmachines. Dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd, is volgens Plaatselijk Belang Linde een wonder.

Pal naast het viaduct ligt ecoduct het Stiggeltie, zo groot als een voetbalveld. Ruimte genoeg voor een fietspad, stelde de VVD enkele jaren geleden voor. Dat maakt de aanleg van een aparte fietsbrug overbodig. Goed plan, concludeerde een meerderheid in de gemeenteraad. Maar het Drentse Landschap, de provincie Drenthe en de Natuurwerkgroep Zuidwolde zijn en blijven tegen.

Wethouder komt met povere oplossing

Dus legt wethouder Hilda Mulder (VVD) donderdag een povere oplossing voor aan de raad: fietsstroken op het viaduct moeten de veiligheid van de fietsers garanderen. De gemeenteraad ziet er niets in, blijkt uit een rondgang langs de fractievoorzitters.

We zijn absoluut niet gelukkig met dit voorstel, want de situatie blijft onveilig, zeggen de aanvoerders van de partijen in koor. De coalitiepartijen Gemeentebelangen en VVD vinden het nog altijd niet te verkopen dat op het ruime ecoduct geen ruimte is voor een fietspad. „Ik kan er niet bij dat er bij andere belanghebbenden zoveel weerstand is’’, zegt liberaal Marcel Hulst.

Als de oplossing niet op het ecoduct te vinden is en de fietsstroken niets toevoegen, is de weg vrij voor het oorspronkelijke plan: een ‘sobere fietsbrug’. Dat is wel een stuk duurder. „Op langere termijn valt dat bedrag wel mee’’, zegt Hulst. Petra Haanstra van Gemeentebelangen: „Er is geen extra geld gereserveerd, maar wij vinden ook dat er altijd financiële ruimte moet zijn voor dit soort dingen.’’

‘Dit moeten we als volksvertegenwoordigers regelen’

Ook de grootste oppositiepartij CDA, tegenstander van een fietspad op het ecoduct, is niet blij met de fietsstroken. „De voltallige raad heeft zich uitgesproken voor een vrijliggend fietspad. Als we nog steeds de veiligheid voorop zetten, moeten ons daar donderdagavond weer voor uitspreken. Ook als een fietsbrug duurder is.’’ Volgens ChristenUnie-voorman Jaap Wiechers is er na onderling overleg met alle oppositie maar één optie: het voorstel van het college zal sneuvelen. „Een veilige oversteek is ontstaan vanuit een burgerinitiatief, dan moeten we dat als volksvertegenwoordigers regelen. Op het huidige voorstel heb ik maar een reactie: een keihard nee.”

menu