Minister Van Nieuwenhuizen wil geen structureel geld steken in Groningen Airport Eelde.

Geen geld van minister: moet Groningen Airport Eelde nu sluiten?

Minister Van Nieuwenhuizen wil geen structureel geld steken in Groningen Airport Eelde. Foto Archief DVHN

Minister Cora van Nieuwenhuizen wil geen 6 tot 8 miljoen euro uittrekken voor Groningen Airport Eelde. De noordelijke luchthaven heeft geld van het rijk wel hard nodig. Gaat Eelde nu failliet?

Minister Van Nieuwenhuizen ziet luchthavens als zelfstandige ondernemingen die zelf verantwoordelijk zijn voor de bekostiging van hun activiteiten. ,,Structurele rijksbijdragen passen niet binnen het luchtvaartbeleid”, schreef de minister dinsdag in antwoord op Kamervragen van SP en Partij voor de Dieren.

Hetzelfde schreef de minister in haar concept Luchtvaartnota, die dit voorjaar verscheen. Het is daarom geen verrassing dat Van Nieuwenhuizen niet met miljoenen over de brug komt. Maar de Luchtvaartnota wordt medio december in de Tweede Kamer behandeld en dan komt de politiek om de hoek kijken.

Kamerleden laten weten dat ze Groningen Airport Eelde niet failliet willen laten gaan. ,,Eelde is belangrijke luchthaven voor het Noorden. Als die weg is, komt die niet meer terug”, zegt VVD-Kamerlid Remco Dijkstra én partijgenoot van Van Nieuwenhuizen. Wil hij dan wel de buidel tasten voor de luchthaven? ,,Nou, we hoeven niet gelijk 6 tot 8 miljoen beschikbaar stellen, het kan ook wel minder. Hoeveel? Daar wil ik me niet op vastpinnen.”

Groningen: wel lusten, geen lasten

De regio zal ook de portemonnee moeten trekken, vindt Dijkstra. De huidige aandeelhouders (provincies Groningen, Drenthe, gemeenten Assen en Tynaarlo en Stichting FB Oranjewoud) moeten besluiten of ze het restant van 25 van de 46 miljoen euro die ze in 2017 reserveerden voor het vliegveld, nog in de luchthaven willen steken.

Volgens Kamerlid Dijkstra moet ook de stad Groningen, die dit voorjaar zijn aandelen van de hand deed aan Oranjewoud, mee betalen. ,,De stad profiteert van de luchthaven en het kan niet zo zijn dat een links stadsbestuur wel de lusten wil, maar niet de lasten.”

De Kamerfracties van PVV, PvdA en ChristenUnie zijn onlangs op bezoek geweest op Groningen Airport Eelde. De VVD en CDA volgen binnenkort.

Van Nieuwenhuizen heeft in recent overleg de gedeputeerden van Groningen en Drenthe te kennen gegeven dat ze niet van plan is jaarlijks een forse rijksbijdrage in Eelde te steken. Dat was voor de Groninger gedeputeerde IJzebrand Rijzebol (CDA) geen verrassing. ,,Andersom was verrassender geweest. Dat ze het geld wél had toegezegd.”

Hoopvol gestemd

Teleurgesteld is hij niet. Sterker, de beantwoording van de vragen van de SP en de Partij voor de Dieren stemt hem hoopvol. De minister geeft namelijk aan de ‘ontwikkelrichting’ die de aandeelhouders voor het vliegveld kiezen, mogelijk te willen faciliteren en ondersteunen. Wat die ontwikkelrichting is en wat Rijzebol precies van de minister als bijdrage vraagt, wil hij niet kwijt. ,,We hebben onze voorkeuren en die bespreken we met de minister.”

Een formeel standpunt over Eelde hebben Gedeputeerde Staten van Groningen nog niet ingenomen. Het Drents parlement debatteert 9 december over de toekomst van het vliegveld en hoeveel geld het daarvoor over heeft. Rijzebol zegt geen haast te hebben: ,,Er staat geen druk op, daar hou ik niet van. Ik hoop wel dat we uiteindelijk op hetzelfde standpunt uitkomen.”

Minister Van Nieuwenhuizen schrijft nog geen formeel verzoek te hebben ontvangen voor de miljoenenbijdrage voor Eelde. Ze vindt dat de aandeelhouders aan zet zijn en eerst een besluit moeten nemen over de toekomst van de luchthaven. ,,Zij hebben opdracht geven voor het rapport om de toekomstscenario’s voor het vliegveld te onderzoeken.”


menu