Een pizza en als toetje een parkeerboete van 95 euro. Dat ongunstige lot was enkele gasten beschoren die rond kerst hun eten afhaalden bij de twee pizzeria’s aan de Markt in Assen. Wethouder Mirjam Pauwels begrijpt de ontstane onrust ‘heel goed’. „We gaan kijken naar oplossingen.”

Zonder winkelend publiek is Assen een stad vol gapende gaten. Misschien verwachten restauranteigenaren daarom wel enige coulance van de gemeente als het gaat om afhalen van een smakelijk diner.

Het klopt dat het drukker wordt door een toename van bezorgers en afhalers, maar hé, zo kunnen wij nog proberen het hoofd boven water te houden, stellen restauranteigenaren.

Maar van coulance was rond kerst even geen sprake. Ten minste drie gasten kregen bovenop hun bestelling bij pizzeria’s Bella Italia en Isola Bella nog een gepeperde parkeerboete van 95 euro. Zij hadden hun auto geparkeerd voor de zaak en dat mag niet volgens de regels. Een dure hap, dus.

‘Niet een fijn moment’

Zie hier het spanningsveld tussen regels en handhaving. Moet er gehandhaafd worden in een stad die nagenoeg leeg is door de lockdown? Ja, stelde de gemeente in een eerste reactie. „We willen de regels eenduidig hanteren”, zei een woordvoerder.

Op zich begrijpelijk, zegt Geert ter Velde van restaurant Autentieq, die vanuit zijn zaak de Markt inkijkt. „Handhavers doen hun werk. Maar het was niet een fijn moment. En de manier waarop had ook anders gekund.”

Wethouder Mirjam Pauwels heeft begrip voor de ontstane onrust. „De maatregelen aan de Markt zijn niet nieuw, maar de handhaving is toch wat heftig overgekomen. Handhaving en gastvrijheid kunnen wel eens botsen.” Een stelling die niet betwist wordt door Michele Ardore van Isola Bella. Hij brieste eerder in DvhN dat de gang van zaken het ‘toppunt van onrecht’ was.

Ardore stelde dat afhalers in normale tijden parkeren aan de nabijgelegen Collardslaan, maar dat door de coronacrisis meer mensen hun eten afhalen en dat er daardoor nauwelijks genoeg parkeerplekken zijn. Onzin, vond de gemeente, die stelde dat parkeerders uit kunnen wijken naar bijvoorbeeld parkeergarage Drents Museum.

Oplossing bedenken

Om die reden zat een delegatie horeca-ondernemers begin deze week met de gemeente om tafel. Onder hen Ronald Obbes, uitbater bij het nabijgelegen grand café ’t Wapen. Obbes was jarenlang binnenstadsmanager in Assen. Als er iets gebeurt in de Drentse hoofdstad, dan is hij op de hoogte. „We hebben gevraagd of er bepaalde oplossingen mogelijk zijn”, zegt Obbes. Volgens hem schortte het aan de communicatie. „Er had eerder naar een balans gezocht moeten worden.”

Ook Ter Velde zat bij het gesprek. „We zijn nog lang niet van corona af. Het is goed dat we in verbinding staan met de gemeente en dat we met ideeën komen.”

Een van de geopperde oplossingen is om venstertijden vast te stellen voor afhalen en bezorgen. Maar daar voelt wethouder Pauwels niet veel voor. Inhoudelijk wil ze niet op de geopperde oplossingen reageren, ook niet op het idee om de eerste 20 minuten parkeren bij parkeergarage Drents Museum gratis te maken. „Maar er wordt druk over nagedacht, het is zaak dat we vooruitkijken.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
Coronavirus