Geopark moet een front zijn

Geef de toeristische regie aan een centrale organisatie. Nu is die sterk versnipperd. Bouw een goede website op, als moderne versie van de oude reisgids.

Die oproep deed trendwatcher Hans van Leeuwen tijdens het congres van UNESCO Global Geopark De Hondsrug in Zeegse. The next level, zo luidde het affiche. Van Leeuwen drukte ondernemers en bestuurders met de neus op de feiten. Dat het park sinds november het kwaliteitslabel van UNESCO mag voeren, biedt enorme kansen. Maar er is veel werk aan de winkel om die optimaal te kunnen uitbuiten.

Met trendwatcher Van Leeuwen had de stichting Geopark De Hondsrug een spreker gestrikt die zijn sporen op gebied van recreatie en toerisme heeft verdiend. Hij was initiator van de eerste survival-klimbaan van Nederland bij Wedderbergen en betrokken bij de keus van Plopsa om zich in Dalen te vestigen. Op gebied van informatievoorziening aan toeristen is er nog veel terreinwinst te boeken, vindt hij. ,,Alleen in Emmen zijn twee punten waar men informatie kan winnen, Coevorden heeft er een en dan is er nog Marketing Drenthe en nog een heleboel andere partijen. Dat moet anders. Er moet een centrale organisatie komen die op een lijn zit en de regie heeft. De website moet als een reisgids werken. Wie nu als bezoeker probeert te navigeren op de site, haakt snel af.’’

‘Het enige waar het aan ontbreekt, is geld’

Van Leeuwen hield de aanwezige ondernemers een spiegel voor. Het plaatje van een stalen draaihek waar je een muntje in moet gooien met op de achtergrond een replica van een prehistorische boerderij bij het Hunebedcentrum vond hij echt niet kunnen. De aanwezige directeur van het museum Hein Klompmaker kon niet anders dan Van Leeuwen gelijk geven. ,,Wij hebben al een kant en klaar plan om dat te veranderen. Het enige waar het nog aan ontbreekt, is geld.’’

Beleving speelt een centrale rol in de behoefte van de hedendaagse toerist. ,,Stel de gast centraal. Wat wil hij doen? Mensen willen een verhaal uit de streek horen. Wat in Amersfoort met plastic dino’s een succes is, kunnen ze hier met neanderthalers.’’

Kijk goed om je heen en bundel je krachten, was een advies dat hij gaf aan de toeristenbranche in het gebied. ,,Alleen red je het niet als bedrijf. Je moet samenwerken. Laat je inspireren. Kijk goed om je heen. Ga minimaal elke maand een ander bedrijf bezoeken.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.