De eerste deelscooters zijn gearriveerd in Assen. Hier staan een aantal geparkeerd op het Veemarktterrein.

Groene deelscooter verovert nu ook Assen (en de eerste foutparkeerders zijn al gesignaleerd)

De eerste deelscooters zijn gearriveerd in Assen. Hier staan een aantal geparkeerd op het Veemarktterrein. Foto: Marcel Jurian de Jong

In veel grote steden zijn ze inmiddels een vertrouwd gezicht: deelscooters. Ook in de gemeente Assen zijn ze vanaf deze week beschikbaar.

Het bedrijf Go Sharing heeft honderd groene deelscooters neergezet in de Drentse hoofdstad. Iedereen met een rijbewijs en de Go Sharing-app kan tegen betaling gebruikmaken van dit elektrische vervoersmiddel.

Overlast tegengaan

In grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Groningen zijn deelscooters inmiddels een vertrouwd gezicht. Zo rijden er in de laatstgenoemde stad al zo’n vijfhonderd rond. Stadsbesturen zien het als een groen alternatief voor eigen auto of brommer, maar bij asociaal gebruik kunnen de scooters ook voor flink wat overlast zorgen.

Een veelgehoorde klacht is het foutparkeren. Bijvoorbeeld midden op de stoep, zodat voetgangers en mensen in scootmobiel of rolstoel niet kunnen passeren. In Groningen mag de deelscooter na een jaar testen blijven, maar worstelt de gemeenteraad nog wel met de regelgeving. Zo wordt nagedacht over speciale parkeervakken, het verhogen van de minimumleeftijd voor bestuurders en een eventueel verbod op nachtelijke ritjes.

Ook in Assen zijn de eerste foutparkeerders al gesignaleerd, blijkt op sociale media. De gemeente Assen zegt goede afspraken te hebben gemaakt met Go Sharing om overlast te voorkomen. Zo zijn het stadshart en de omgeving van het station verboden terrein. De gemeente stelt wel dat ‘Go Sharing verantwoordelijk is voor het netjes stallen van de deelscooters’. Bij overlast moeten Assenaren dan ook niet contact opnemen met de gemeente, maar met het bedrijf. Bij meerdere overtredingen volgt een boete en uiteindelijk kan het gebruik van de scooter ontzegd worden.

Groene oplossing?

Uit onderzoek van de gemeente Groningen blijkt overigens dat 20 procent van de gebruikers de deelscooter pakt in plaats van de auto, maar ongeveer de helft geeft aan dat zij anders met de fiets waren gegaan. Tegenstanders van de deelscooter wijzen erop dat het gebruik van de elektrische scooter daarmee niet schoner is dan wandelen of fietsen, omdat de CO2-uitstoot bij de productie van zo’n scooter met batterij hoger ligt dan bij de productie van een fiets.

„Het zal inderdaad voorkomen dat korte ritjes met de fiets worden vervangen door de elektrische deelscooter”, zegt wethouder Harmke Vlieg (CU). „Maar wij verwachten ook dat korte ritjes met de auto worden vervangen. Wij volgen de ontwikkeling van de elektrische deelscooter in Assen dan ook met interesse en zien in het algemeen elektrische deelmobiliteit als een duurzame oplossing.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu