Groep 7 van De Schuthoek in Hoogeveen is de meest mediawijze school van Drenthe

ICT en mediawijsheid spelen al jaren een belangrijke rol op obs De Schuthoek in Hoogeveen. Met nu een mooi resultaat: de groep 7 van de school is uitgeroepen tot meest mediawijze klas van Drenthe.

De groep deed mee aan MediaMasters, een jaarlijkse game waarin kinderen online de wereld van mediawijsheid ontdekken. Onderwerpen als vloggen, sociale media, privacy, cyberpesten en reclame komen langs. Vijf speldagen lang gaan de leerlingen aan de slag met de zogenoemde MediaMissies: vragen en opdrachten die te maken hebben met thema’s rondom mediawijsheid. Ze leren onder meer kritisch kijken, media interpreteren, zelf media maken en samenwerken. ,,Het draait om een stuk bewustwording: weten wat er allemaal kan en speelt”, zegt directeur Wout Eshuis.

MediaMasters

Groepen 7 en 8 uit het gehele land doen jaarlijks mee aan MediaMasters, een initiatief van de website Mediawijzer.net. De game gaat over de kansen en gevaren van (digitale) media en is te spelen tijdens de Week van de Mediawijsheid. De drie groepen die aan het einde van de week bovenaan in de ranglijst staan, winnen een prijs. Ook de winnaars per provincie vallen in de prijzen. In de provincie Groningen eindigde GBS Rehoboth uit Hoogkerk als eerste.

En dat is veel, blijkt uit de woorden van groep 7-leerling Sofie Boertien (10). ,,Wat het meest leerzaam was? Dat weet ik eigenlijk niet. We hebben heel veel geleerd.” Zo kregen de leerlingen vragen over computervirussen, de echtheid van accounts op internet en phishing e-mails. Dat zijn valse e-mails waarmee internetcriminelen gegevens proberen te stelen. ,,Laatst kreeg ik een mail waarin stond dat ik iets had gewonnen”, vertelt Sofie. ,,Toen heb ik dat met meester bekeken, maar het e-mailadres bleek niet te kloppen.” Ze vindt zichzelf wel een stuk mediawijzer geworden, al denkt ze ook dat er nog genoeg te leren valt. ,,Soms zie ik mijn vader op de computer bezig en denk ik: wat doe je allemaal?”

Goed samenwerken en slim spelen

En waarom denken de leerlingen dat hun groep de beste van Drenthe was? Bjorn Marinus (10) weet het wel: ,,We hebben heel goed samengewerkt en slim gespeeld. We hebben de jokers op het juiste moment ingezet en de computers gebruikt om antwoorden op te zoeken. De vragen zitten in verhalen verwerkt. Als je een vraag goed hebt, gaat het met het verhaal ook de goede kant op. Dat maakt het leren heel leuk.”

En volgend jaar? Dan hopen de leerlingen in groep 8 weer mee te mogen doen. Als het aan hun leerkracht en ICT-coördinator Sven van der Helm ligt gebeurt dat ook. Ook hij is enthousiast over de game. ,,We doen al drie jaar mee. Alles zit erin verwerkt. Het is een leuke manier om te werken aan mediawijsheid.”

Meteen feedback op sommen

De Schuthoek besteedt sowieso veel tijd en aandacht aan mediawijsheid en ICT-vaardigheden. Een blik in de lokalen laat zien hoe kinderen rustig aan hun tafel zitten te werken. Op de tafels liggen geen lesboeken, maar ieder kind heeft een eigen Chromebook. De school gebruikt de kleine laptops voor verwerking van de lesstof.

Leerlingen maken er oefeningen op of spelen educatieve spellen. ,,Het grote voordeel is dat kinderen gelijk feedback krijgen op bijvoorbeeld hun rekensommen”, legt directeur Eshuis uit. ,,De leerling ziet direct of hij of zij een fout maakt en ook de leerkracht kan meteen zien waar het misgaat. Je kunt sneller ingrijpen.” Van der Helm vult aan: ,,We willen onze leerlingen voorbereiden op dat wat hierna gaat komen. Digitale middelen spelen zo’n grote rol in de maatschappij.”

De directeur ziet dat ook ouders daar steeds meer mee bezig zijn. ,,Bij kennismakingen of rondleidingen vragen ze nu hoe we computers in ons onderwijs gebruiken. Dat deden ze een paar jaar geleden niet.”

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.