Grote onduidelijkheid over verstrekking hulpmiddelen na faillissement leverancier

Het leveren van hulpmiddelen in de Noord- en Midden Drentse gemeenten verloopt niet op rolletjes door het faillissement van het Hulpmiddelencentrum. Foto: ANP/Evert-Jan Daniels

Onduidelijkheid voor cliënten en veel hogere kosten voor de gemeenten. Het faillissement van het Hulpmiddelencentrum maakt de hulpverlening aan mensen met een beperking er niet gemakkelijker op, zo blijkt uit een notitie van de gemeente Tynaarlo.

Al geruime tijd zijn er grote problemen met de levering van rolstoelen en andere hulpmiddelen. De gemeenten in Noord- en Midden Drenthe gingen hiervoor in 2018 in zee met het Hulpmiddelencentrum (HMC) in Bergum. Al snel bleek dat dit bedrijf de dienstverlening niet goed kon uitvoeren. HMC is hierom door de gemeenten in gebreke gesteld.

Vertragingen door ‘boter bij de vis’

Financiële problemen bij HMC waren een belangrijke oorzaak. Leveranciers van het bedrijf hanteerden het principe ‘boter bij de vis’ en daardoor ontstonden vertragingen bij de leveringen. Begin vorige maand ging HMC failliet, maar blijkens de notitie van Tynaarlo zitten de gemeenten contractueel nog steeds aan HMC vast. De curatoren proberen een overnamekandidaat te vinden voor het failliete bedrijf en in de tussentijd blijft de winkel gewoon open. Ook blijft HMC verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie van hulpmiddelen die het bedrijf eerder geleverd heeft.

De gemeenten namen eerder wel een tweede bedrijf in de arm, Welzorg bv. Die ontfermt zich over de aanvragen van nieuwe cliënten. HMC blijft in principe de leverancier van bestaande cliënten. De zoektocht naar leverancier Welzorg verliep niet van een leien dakje. Het bedrijf was het enige dat in staat en bereid is de dienstverlening te leveren. Twee andere leveranciers waren bereidwillig, maar zeiden niet zomaar het benodigde gekwalificeerde personeel uit de hoge hoed te kunnen toveren. Welzorg rekent 47 procent hogere tarieven dan HMC. Dat was voor de gemeenten een tegenvaller, zij hadden er op gerekend ‘slechts’ 30 procent duurder uit te zijn.

Onnodig aan bed gekluisterd

Raadslid Casper Kloos van Leefbaar Tynaarlo is bepaald niet gelukkig met de stand van zaken. Hij is tevens adviseur van mensen die sociaal in een moeilijke positie zitten. „Je zou zeggen dat je na een faillissement weg kunt wezen bij een leverancier, maar dat is in dit geval dus kennelijk niet zo.” Hij vreest dat HMC nog lastiger een goede dienstverlening kan leveren. „Ik zie veel schrijnende gevallen, van mensen die onnodig aan bed gekluisterd blijven doordat ze geen tillift kunnen krijgen, of geen rolstoel.”

Dit jaar gaan de NMD-gemeenten opnieuw aanbesteden welk bedrijf vanaf 2021 de hulpmiddelen mag leveren. Kloos hoopt dat de verantwoordelijke wethouders nog scherper gaan letten op de kwaliteit van de leverancier, en niet, zoals hij het zelf verwoordt, voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Wethouder Dennis Bouwman (PvdA) van Midden-Drenthe verklaarde eerder dat zij dit eerder ook gedaan hebben, maar dat HMC door stijgende prijzen in moeilijkheden is gekomen.

Volgens Kloos is de gang van zaken weer een teken dat de decentralisatie van de zorg vanuit de rijksoverheid desastreus uitpakt.


menu