Grote thuishulporganisatie ziet gevolgen corona-crisis in Groningen en Drenthe. 'Tien procent cliënten zegt hulp af, vooral uit angst.'

Thuishulp onder druk. Foto: ANP

Zo’n tien procent van de 4000 cliënten van thuishulporganisatie AtHomeFirst zet de huishoudelijke hulp tijdelijk stop. Dat zegt directeur Joan Jonkers.

AtHomeFirst is met 850 medewerkers in met name Groningen en Drenthe een van de grootste thuishulporganisaties in het Noorden.

,,We bellen al die afzeggingen van afspraken na en angst voor besmetting is de grootste factor’’, zegt Jonkers. ,,We hebben bovendien wekelijks contact met deze cliënten omdat we het belangrijk vinden deze kwetsbare groep actief te volgen en te ondersteunen.’’

Gebrek aan beschermende middelen

Vrijdag publiceerde DVHN over de signalen van angst en afgezegde afspraken die bij vakbond FNV binnenkomen en dat het gebrek aan beschermende middelen zich wreekt. Vakbondsbestuurder Camara van der Spoel vertelde over mensen die uit pure noodzaak zelf mondkapjes maken, onder meer van luiers en afzuigkapfiltermateriaal.

,,We volgen de richtlijnen van het RIVM en onze huishoudelijke hulp valt niet onder beroepen waarin beschermende middelen verplicht zijn’’, benadrukt directeur Jonkers.

Wat de vakbond ook signaleert is onduidelijkheid en angst onder thuishulpmedewerkers die bang zijn zichzelf en hun, vaak oudere of zwakkere, cliënten te besmetten.

Maar angst voor besmetting is geen geldige reden voor thuishulp om werk af te zeggen, zegt Jonkers. ,

,Als een cliënt of medewerker niet ziek is, is er niets aan de hand. Het is begrijpelijk dat mensen zich zorgen maken om hun eigen gezondheid en die van cliënten. Ik deel die zorgen ook deels en vindt het belangrijk dat ze beschermd worden door anderhalve meter afstand te houden en de regels over hygiëne te volgen. Cliënten vragen we daar rekening mee te houden en geen visite te hebben wanneer de hulp er is. Zo is het grootste deel van ons werk prima te doen. En waar het lastig is, proberen we echt maatwerk te leveren.’’

Zelfgemaakte mondkapjes bieden ‘schijnveiligheid’

Volgens de directie hebben ‘slechts’ vijf medewerkers verlof opgenomen, omdat ze geen risico’s willen lopen of veroorzaken tijdens hun werk.

Op veel plekken in ons land worden zelfgemaakte mondkapjes aangeboden. Die biedt AtHomeFirst haar medewerkers ook. Inclusief goede gebruiksaanwijzing. ,,Maar ook met een opmerking erbij’’, zegt Jonkers. ,,Het is schijnveiligheid. Maar sommige mensen voelen zich er prettig bij.’’

Een van de medewerkers van AtHomeFirst vertelde over boodschappen die in deze tijden voor cliënten worden gedaan, terwijl daar geen tijd voor is. Wordt dat extra werk wel of niet betaald?

,,Jazeker’’, zegt Jonkers. ,,En van bijvoorbeeld de gemeente Groningen en Emmen hebben we ook de toezegging dat ze honderd procent blijven uitbetalen. Wij komen als organisatie niet onder druk te staan. Omdat onze opdracht juist is om ook voor de kwetsbare inwoners klaar te staan, passen we onze dienstverlening aan en dan doen we in dit geval bijvoorbeeld boodschappen voor cliënten die de deur niet meer uit gaan. Maar als een medewerker geen risico’s wil lopen door meerdere keren per dag de supermarkt in te gaan, hoeft hij of zij dat niet te doen. Maar ik betwijfel of dat zo vaak gebeurt binnen onze organisatie.’’

Feiten, meningen en de eigen werkelijkheid

Jonkers heeft inmiddels per brief contact gezocht met FNV. ,,In deze onzekere tijden moeten we niet de tegenstelling zoeken, maar dingen samen oppakken.’’

Medewerkers worden dagelijks via een digitale nieuwsbrief bijgepraat.

,,Maar met het op een rij zetten van alle feiten neem je angst nog niet weg’’, weet Jonkers. ,,We krijgen positieve reacties terug, maar ook angstige en zure. Onze organisatie is een afspiegeling van de samenleving, met feiten en meningen en eigen werkelijkheden die allemaal door elkaar heen lopen. We krijgen nooit iedereen op één lijn, maar proberen zo veel mogelijk op alle problemen die zich voordoen te anticiperen. Maar dat is heel lastig in deze tijd.’’

menu