Het nog altijd bestaande voormalige pand van Thedinga in de Hoofdstraat in Emmen.

Het Thedinga-bolwerk in het centrum van Emmen (nu een plek voor de horeca)

Het nog altijd bestaande voormalige pand van Thedinga in de Hoofdstraat in Emmen.

Decennialang was Thedinga een van de bekendste autobedrijven van Emmen. Veertig jaar geleden vertrok de firma uit het centrum.

Hoe heet het pand dat rechts naast De Brasserie in het Emmer centrum staat? Het gebouw heeft geen officiële naam, maar veel Emmenaren noemen het nog altijd het Thedinga-pand.

Niet zo vreemd. Johannes Thedinga liet het onderkomen in 1916 bouwen en tot 1980 maakten nazaten van hem er gebruik van. ,,Mijn vader sprak altijd over het bolwerk. Aanvankelijk zaten er ook kantelen op het gebouw’’, zegt Hans Thedinga (75), kleinzoon van Johannes.

Eene smederij bij de molen in Emmen

De Thedinga’s kwamen aan het eind van de negentiende eeuw van Vriescheloo naar Emmen. Het was niet Johannes, maar zijn oudere broer Houwines die als eerste een onderneming runde. In 1899 vroeg hij een vergunning aan voor ‘eene smederij tot het vervaardigen en het herstellen van rijwielen’ bij de molen aan de huidige Wilhelminastraat.


loading

Het licht ging op groen en de toen 22-jarige Houwinus kon aan de slag. Na enige tijd ging Houwinus naar Duitsland om daar zijn geluk te beproeven. Broer Johannes nam het bedrijf over.

Het gemotoriseerde verkeer kwam op. Langzaam maar zeker ontwikkelde Thedinga zich tot een onderneming die zich meer richtte op auto’s en motoren. Het bedrijf groeide bij de molen uit zijn jasje. Met financiële hulp van de gepensioneerde vervener Albert Lamberts uit Emmen, liet Thedinga bij het marktplein aan de Hoofdstraat in Emmen een veel groter bedrijfspand bouwen. De werkplaats aan de Wilhelminastraat kon worden overgedaan aan smederij Berends.

‘Zoo langzamerhand krijgt Emmen ook zijn winkelpaleizen’

In september 1916 was de verhuizing een feit. De Emmer Courant trok alle registers open. ,,Met den vooruitgang van onze plaats neemt de omvang van verschillende zaken steeds meer toe. Zoo langzamerhand krijgt Emmen ook zijn winkelpaleizen. Het grootste dat tot nu toe in onze plaats staat, werd dezer dagen in gebruik genomen en wel als rijwielen- en motorenmagazijn. Het mag als een sieraad voor onze plaats gelden’’, zo viel in de krant te lezen.

loading


In 1920 werd het bedrijf officieel gekoppeld aan het merk Ford en in 1929 verscheen er een elektrische benzinepomp voor de deur waar brandstof van Shell werd verkocht. Het jaar daarop overleed Johannes Thedinga, op 48-jarige leeftijd. ,,Aan de gevolgen van een middenoorontsteking. Er was geen goede medicatie voorradig’’, zegt Hans Thedinga.

Het bedrijf werd voortgezet door twee zoons van Johannes: Bé en Bertus. ,,Bertus was mijn vader. Veel mensen kennen hem als Tim Thedinga. Hij was gek van motorracen en een van zijn favorieten was de Britse coureur Tim Hunt. Op een gegeven moment liet hij zich door iedereen ook Tim noemen.’’

Na ruim zeventig jaar opnieuw verhuizen vanwege ruimtegebrek

In 1952 werd het garagebedrijf aan de achterzijde uitgebreid met een grote reparatiehal. De ingang hiervan kwam aan de Westerstraat. De hal was ook voorzien van een doorsmeer- en een wasstation. Veel plaatselijke notabelen waren bij de officiële opening aanwezig.

In de eerste helft van de jaren zeventig kwamen de broers Jan en Hans in de zaak, hun oom Bé was toen al overleden. Jan richtte zich op de personenauto’s, broer Hans nam de tractoren en de bedrijfswagens voor zijn rekening.

loading


Eind jaren zeventig herhaalde de geschiedenis zich. Na ruim zestig jaar in de Hoofdstraat te hebben gewerkt, moest het bedrijf opnieuw verhuizen vanwege ruimtegebrek. De gemeente had ook al enkele keren op de stoep gestaan omdat zij af wilde van de benzinepomp in het drukke winkelgebied.

Thedinga vertrok en verplaatste alle bedrijfsactiviteiten naar de hoek Dordsestraat/Kapitein Nemostraat. Daar was het voormalige onderkomen van antenneproducent Messa en elektronicafabriek OAK beschikbaar.

De Drie Paardjes en Barista Café

In 1999 verkocht Jan Thedinga het autobedrijf aan de Emmer Mazda-dealer Gerrit Misker. Ford had aangegeven dat Thedinga het bedrijf voor kapitalen moest moderniseren en in de familie waren geen liefhebbers om op termijn de zaak over te nemen. Broer Hans had twee jaar daarvoor het bedrijf al verlaten.

De eerste en de laatste locatie van Thedinga bestaan niet meer, maar het voormalige bolwerk in de Hoofdstraat staat tot tevredenheid van veel Emmenaren nog wel rechtovereind. Je kan er geen auto’s kopen of laten repareren, maar er wel over praten. Het ene deel biedt plaats aan café De Drie Paardjes, het andere deel wordt nog dit voorjaar de plek van koffiezaak Barista Café.


menu