Enorme ravage na het treinongeval bij Dalfsen. FOTO ANP/SIESE VEENSTRA

'Het klonk alsof een bak stenen werd omgekieperd'

Enorme ravage na het treinongeval bij Dalfsen. FOTO ANP/SIESE VEENSTRA

Omwonenden zijn geschokt door het treinongeval bij Dalfsen. De oorzaak is niet duidelijk. Was het een inschattingsfout van de bestuurder van de hoogwerker of werkte de beveiliging op de spoorwegovergang niet goed?

Onderzoek moet uitwijzen wat de exacte oorzaak is van de botsing tussen een Arriva-trein en een hoogwerker op een spoorwegovergang een paar kilometer ten oosten van Dalfsen.

Het ongeluk gebeurde dinsdag rond 9 uur ’s ochtends op het traject van Zwolle naar Emmen. Op een bewaakte overgang tussen Dalfsen en Ommen knalde een stoptrein van Arriva in volle vaart op een hoogwerker. ,,Het was een heel heftige botsing’’, zegt burgemeester Han Noten van Dalfsen.

Gesprongen
De kraanmachinist is volgens hem ‘ontzettend geschrokken’. ,,Toen hij de trein zag naderen is hij ternauwernood van de hoogwerker afgesprongen, van 2 à 3 meter hoogte. Hij is lichamelijk ongedeerd gebleven.’’

De politie heeft de bestuurder aangehouden voor een strafrechtelijk onderzoek. Dat is volgens Noten een standaardprocedure.

De hoogwerker is van de firma Van den Brink uit Barneveld en was verhuurd aan een bedrijf uit de omgeving van Dalfsen. Hij reed op rupsbanden en had naar verluidt net bomen gesnoeid. Waarom het voertuig op de overgang tot stilstand kwam, is onduidelijk. Volgens een politiewoordvoerder is het nog te vroeg om over de oorzaak te speculeren.

Weinig reizigers
De stoptrein rijdt op dat tijdstip twee keer per uur tussen Zwolle en Emmen. Dat er slechts zo’n vijftien passagiers in zaten noemt Noten een ‘buitengewoon gelukkige omstandigheid’. ,,Tijdens de spits zit de trein helemaal vol. Kun je nagaan hoe erg de gevolgen dan waren geweest.’’

De ravage op de rampplek is enorm. De kop van de trein is door de botsing volledig weggeslagen. De voorkant ligt open. De vier rijtuigen liggen op hun kant dwars op het spoor in het drassige akkerland. De brokstukken van de hoogwerker liggen op grote afstand verspreid in het landschap.

Omwonende Hans de Graaf, die de botsing hoorde in zijn woning, is erg geschrokken van het ‘geraas’. ,,Het klonk alsof een bak stenen werd omgekieperd.’’

Bizar toeval
Volgens Pier Eringa, directeur van ProRail, vinden er jaarlijks ongeveer dertig aanrijdingen plaats op de 1900 spoorwegovergangen die Nederland telt, waarvan 1800 zijn beveiligd. Vorig jaar vielen daarbij twaalf dodelijke slachtoffers. ,,Het is bijna altijd de oversteker die het slachtoffer wordt. Het komt niet vaak voor dat de machinist omkomt.’’ Hij noemt het een ‘bizar toeval’ dat ProRail vorige week nog een voorlichtingscampagne ‘veilig oversteken’ is gestart.

Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland, is ‘geschokt’ dat een 49-jarige medewerker van zijn bedrijf om het leven is gekomen.

Het zal volgens Eringa van ProRail zeker een paar dagen duren voordat er weer treinen rijden op de lijn tussen Ommen en Zwolle. Tot de hervatting van de treindienst zet Arriva bussen in op de route. De extra reistijd bedraagt tussen de 30 en 60 minuten.

menu