Voor gewone passagiers is het reizen op de Vechtdallijn door de vele overlast niet altijd een pretje.

Het wordt maar niet rustig op de Vechtdallijn van Emmen naar Zwolle. Wat te doen?

Voor gewone passagiers is het reizen op de Vechtdallijn door de vele overlast niet altijd een pretje. Foto: Tom van Dijke

Scheldpartijen, onenigheid over mondkapjes en vervoersbewijzen en soms een klodder spuug over je heen: het treinpersoneel van Arriva op de Vechtdallijn (Emmen-Zwolle) heeft het al geruime tijd zwaar te verduren van een groep passagiers.

Het Drentse Statenlid Karin Zwaan (VVD) is er helemaal klaar mee en heeft opnieuw schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur. „We hebben dat eerder gedaan, in oktober zijn maatregelen ingevoerd, maar het heeft allemaal niets geholpen”, licht ze toe.

Eerst met de auto naar Nieuw-Amsterdam

Ook passagiers voelen zich op de lijn niet veilig, op het station in Emmen ontstaan ook onveilige situaties. „Ik ken een dame die regelmatig met een vriendin van Emmen naar Zwolle reist. Ze rijden nu eerst met de auto naar Nieuw-Amsterdam. Dat kan echt niet.”

De groep overlastveroorzakers zou vooral bestaan uit asielzoekers uit zogenoemde veilige landen, die geen kans maken op een verblijfsvergunning, en in Nederland veel overlast veroorzaken. „Ze reizen met de bus naar Emmen en stappen dan op de trein”, zegt Zwaan.

De provincie is mede-opdrachtgever voor het regionale openbaar vervoer. In die hoedanigheid heeft zij volgens Zwaan een verantwoordelijkheid voor de veiligheid. In oktober heeft 2,5 miljoen euro begroot voor extra treinstewards, bodycams en andere veiligheidsmaatregelen en hiervoor bijdragen gevraagd aan de opdrachtgevers. Woensdag 16 december hebben Zwaan en haar fractiegenoten een digitaal werkbezoek gebracht aan Arriva en daar is haar gebleken dat er geen sikkepit is veranderd.

Landelijk heeft de kwestie ook al de aandacht getrokken. Zwaans partijgenoten in de Tweede Kamer stelden vragen aan staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van asielzaken (VVD). Zij wil niet bevestigen dat de overlastveroorzakers asielzoekers uit veilige landen zijn, maar stelt wel dat onderzocht wordt of er aanleiding is om de plaaggeesten van de treinvervoerders op de lijst met notoire overlastveroorzakers uit de asielzoekerscentra te plaatsen.

Ketenmariniers

Vier ‘ketenmariniers’ moeten samen met gemeenten, politie en vervoersbedrijven komen tot een ‘zero tolerance’ aanpak, vervolgt Broekers-Knol. Allerlei partijen moeten daarbij samenwerken, maar dat is volgens Zwaan nu juist een deel van het probleem. „Heel veel partijen zijn er bij betrokken, maar we moeten snelheid maken.”

Arriva bevestigt dat de het aantal incidenten al sinds december 2019 groot is. Volgens een woordvoerder zijn de ‘veiligelanders’ niet de enige veroorzakers van overlast. „De incidenten worden gepleegd door verschillende personen. Aan de Vechtdallijn zitten diverse opvangcentra. Zowel voor daklozen als AZC’s . ” Het vervoersbedrijf werkt druk aan oplossingen: te denken valt aan vliegende teams, die een steward aan boord van een trein snel kunnen helpen op het moment dat de boel uit de hand loopt. Notoire zwartrijders en andere delinquenten kunnen een reisverbod krijgen van maximaal drie maanden.

Arriva verwacht nog meer personeel te moeten inzetten, waarvoor meer geld nodig is van de opdrachtgevers, dat zijn dus de provincies Drenthe en Overijssel.

Overlast in bus

Overlast in het openbaar vervoer in het zuidoostelijk deel van de provincie doet zich niet alleen voor in de trein. In november vroeg het Drentse Statenlid Hendrikus Velzing (Forum voor Democratie) nog aandacht voor buslijn 73 van Emmen via Ter Apel naar Groningen. Daar zouden regelmatig passagiers instappen zonder geldig plaatsbewijs en mondkapje, zonder dat daar adequaat tegen opgetreden wordt. Tot begin vorig jaar reden op deze buslijn beveiligers mee. Ook hier zouden de veiligelanders een belangrijk aandeel hebben in overlast.


menu