Hillen maakte dubbelklapper

Projectmanager Jos Hillen verdiende niet alleen grof geld als projectleider bij het ringwegproject in Groningen. Hij was een deel van die periode eveneens directeur van Groningen Airport Eelde.

Hillen was interim-directeur van het vliegveld tussen maart 2009 en juni 2012. Hij werd gehaald om de omstreden baanverlenging mogelijk te maken. Dat betekent dat hij in de periode van juli 2010 tot juni 2012 aan zowel de baanverleniging als de ringweg werkte.

Volgens ingewijden was Hillen ‘op hoogtijdagen' drie dagen in de week aan het werk voor het vliegveld. Adjunct-directeur Chiel Stutterheim van GAE beaamt dat Hillen in ruim drie jaar tussen ‘een en drie dagen' met het vliegveld bezig was.

Uitgaande van zijn uurtarief, dat begint bij 230 euro, en 40 werkweken per jaar zou dat voor een driedaagse werkweek ruim 220.000 euro zijn, bij twee dagen in de week ruim 145.000 euro. Hillen ontving die bedragen in de genoemde twee jaar bovenop de vergoeding die hij voor het ringwegproject kreeg, zo'n 3,4 ton op jaarbasis. Of het vliegveld ook voorzag in een royale onkostenvergoeding zoals hij die in die Groningen bedong (minimaal 150 euro per dag) is niet bekend.

Groningen Airport Eelde is een op winst gerichte onderneming en daardoor niet gebonden aan de balkenendenorm. Wel is het bedrijf eigendom van vijf overheden, de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo. Omdat ‘Eelde' al sinds jaar en dag verlies maakt, werd Hillen in feite met belastinggeld betaald.

De aandeelhouders zijn formeel niet verantwoordelijk voor de hoogte van salarissen die bij Groningen Airport Eelde worden betaald. Die worden gecontroleerd door de Raad van Commissarissen. Voorzitter Henk Sol van de RvC wil geen mededelingen doen over directiesalarissen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.