Adriaan van Dis gaf vorig jaar een masterclass bij Stad & Esch.

Hoe het kan dat Adriaan van Dis en Özcan Akyol het leesonderwijs van Stad & Esch als ‘fantastisch’ aanmerken

Adriaan van Dis gaf vorig jaar een masterclass bij Stad & Esch. Foto: Daan Prest

Als Adriaan van Dis in het opinieprogramma Op1 je school als ‘fantastisch’ aanmerkt als het gaat om leesonderwijs, dan doe je iets goed.

De docenten van Stad en Esch hoorden woensdagavond ongetwijfeld met plezier hoe Van Dis en collegaschrijver Özcan Akyol vertelden over hoe de Meppeler school het voor elkaar krijgt dat leerlingen lezen weer leuk gaan vinden.

Jongeren lezen steeds minder graag boeken en met de leesvaardigheid van jeugd is het ook niet al te best gesteld. Het is volop in het nieuws en Robert Koobs, docent Nederlands op Stad en Esch, herkent het. Betrokken docenten ontwikkelden 6 jaar geleden een aanpak om jongeren weer plezier in lezen te geven. En dat gaat veel verder dan een verplichte boekenlijst met getypte boekverslagen.

Leeskilometers

Hoe krijgt Stad en Esch leerlingen met plezier aan het lezen? Kort gezegd komt het hier op neer: „Verschillende vakken werken samen, zoals Geschiedenis, Maatschappijleer, Nederlands. We pakken bij Nederlands een boek dat iedereen gaat lezen en dan gaan we in gesprek. Wat kun je uit het boek halen wat in je eigen leven past? Dat wordt verwerkt in workshops voor ouders. Leerlingen moeten nadenken over wat ze kunnen met het boek. Hoe gaat het boek over mij?”, vertelt Robert Koobs. Dit project wordt in havo 4 of vwo 5 één keer per jaar gedaan met het doel leerlingen veel leeskilometers te laten maken.

Op deze manier zijn de afgelopen jaren boeken van Özcan Akyol, Adriaan van Dis en Ilja Leonard Pfeijffer behandeld. „Die boeken zijn dan onderdeel van de boekenlijst, maar verder geven we de leerlingen veel keuzevrijheid. We proberen leerlingen met het project een manier te geven die ze kunnen gebruiken bij volgende boeken. We werken niet met een vaste boekenlijst. Het gaat om leesplezier. Als dat er niet is, dan lukt het ze niet om het boek door te komen”, weet Koobs.

Gedicht wordt een dans

De kracht ligt volgens hem bij de samenwerking met andere vakken. De verwerking van een gedicht mondde uit in een dans, De Wandelaar inspireerde leerlingen tot het maken van verschillende gerechten, een uitbeelding van de verschillen in culturen die botsen of samenkomen. „Uiteindelijk hebben de leerlingen dan veel meer van het boek begrepen. We zien vooral dat ze bewuster zijn van wie ze zijn als burger en welke boeken daarbij passen. Ze herkennen beter welke boeken bij hen passen. Je moet de wereld buiten betrekken bij de wereld binnen school en zaken betekenisvol maken. Dan zie je dat zelfs een moeilijk boek van Pfeijffer door tachtig leerlingen in drie weken tijd wordt uitgelezen”, heeft Robert Koobs gemerkt.

Nieuwe mediatheek

Ook in de eerste klassen van het voortgezet onderwijs werkt Stad en Esch met veel keuzevrijheid en een creatieve verwerking van een boek. Een goede mediatheek met goede en actuele boeken is daarbij belangrijk en die komt er nog dit jaar. „Een complete mediatheek met boeken, e-books en luisterboeken waarin leerlingen kunnen grasduinen. Een rijk aanbod in een mooie omgeving”, kijkt Koobs alvast vooruit.

menu