Hoe staan de vakantieparken in Drenthe er voor?

Ruim tweehonderd grotere Drentse campings en vakantieparken worden de komende maanden onder de loep genomen, om uit te zoeken wat verbeterd kan worden.

Hoe is de kwaliteit van park of camping, wat is de toekomstvisie van de eigenaren, zijn er bedreigingen op het gebied van ruimtelijke ordening; die en nog veel meer vragen staan op een digitale vragenlijst voor de ondernemers. Daarnaast worden meerdere recreatiebedrijven bezocht en ondernemers geïnterviewd.

In één woord samengevat is dit een vitaliteitsonderzoek. In opdracht van de provincie Drenthe en het Recreatieschap Drenthe en in nauwe samenwerking met de gemeenten en brancheorganisatie RECRON. ZKA Consultants uit Waalwijk voert het uit en het kost volgens de opdrachtgevers ongeveer 100.000 euro. De resultaten worden medio 2017 verwacht.

‘Voorop lopen in Nederland’

,,We willen onze recreatieve sector naar een hoger plan tillen’’, schetst gedeputeerde Henk Brink (VVD) het doel. Kortom: meer toeristische bestedingen en uiteindelijk ook meer werkgelegenheid. ,,Om de sector te verbeteren, moeten we eerst een goed overzicht en een goed beeld hebben van onze toeristische bedrijven. We staan er goed op als Drenthe, maar we willen voorop blijven lopen in Nederland. Alle gasten moeten tevreden weer naar huis.’’

Meer dan 1 miljard euro

Eind 2016 werd bekend dat in 2015 voor het eerst meer dan 1 miljard euro is omgezet bij de toeristische bedrijven in Drenthe. ,,Een prachtige mijlpaal’’, zegt Gert Jan Bent, bestuurslid van het Recreatieschap en wethouder in Midden-Drenthe. ,,Maar stilstand is achteruitgang. Dit onderzoek moet de ondernemers laten zien waar hun kansen liggen. Over het algemeen zie je dat mensen steeds meer luxe willen op vakantie. Een sauna, een bubbelbad. De duurste locaties zijn vaak als eerste bezet. Daar kun je op inzetten.’’

In hoeverre de overheden en het Recreatieschap op dat vlak een rol kunnen spelen en hoeveel geld er na het onderzoek op tafel komt, is nog niet duidelijk.

,,Op het gebied van klantvriendelijkheid en service kunnen we sowieso cursussen aanbieden’’, zegt Bent. ,,Maar laten we de resultaten eerst afwachten.’’ En, zo zegt Brink: ,,We kunnen de toeristische bedrijven ook nog beter aan elkaar koppelen in Drenthe.’’

Marketing Drenthe

Daarbij is een rol weggelegd voor Marketing Drenthe nieuwe stijl. De stichting hield zich in het verleden bezig met bedrijven, wonen en recreatie. De nieuwe opdracht van de provincie is om enkel naar de recreatieve sector te kijken. ,,Als alles er top op staat, moet je de toeristische bedrijven ook vermarkten’’, zegt Brink. ,,Daar kan Marketing Drenthe een grote rol in spelen.’’

menu