Henk-Jan Stoevelaar en zijn vriendin Esther vonden gebrandschilderde ramen gemaakt door Annemiek Punt bij een kringloopwinkel.

Man uit Hollandscheveld vindt kostbare schat bij kringloopwinkel in Beilen

Henk-Jan Stoevelaar en zijn vriendin Esther vonden gebrandschilderde ramen gemaakt door Annemiek Punt bij een kringloopwinkel. Foto: Leonora de Vries

Bij het rondsnuffelen in een kringloopwinkel hoopt menigeen een unieke vondst te doen. Dat is precies wat Henk-Jan Stoevelaar uit Hollandscheveld een paar dagen terug deed in kringloopwinkel Lycka in Beilen.

Hij vond een drietal glas-in-loodramen, die bij nader inzien onderdeel uitmaken, of beter gezegd uitmaakten, van een monumentaal glaskunstwerk. Een gevonden schat.

„Ik houd van de sfeer van oude spullen”, zegt de Hollandschevelder. Dat blijkt ook uit zijn pas gerenoveerde woning met enorme houten draagbalken. „Het is van oorsprong mijn ouderlijk huis. Ik heb het gerenoveerd met hergebruikte materialen. Die balken? Oud grenenhout. Ik had een vrachtwagen vol.” Op diverse plekken liggen oude blikken, spiegel-reclameborden en de moderne flatscreen-tv staat op een oud houten dressoir.

Oude dingen bekijken

Het snuffelen in kringloopwinkels is vooral de hobby van zijn vriendin Esther. „Ik houd haar gezelschap, kringloopwinkels zijn echt haar ding.” Esther: „Ik vind het prachtig om oude dingen te bekijken. Het is absoluut niet zo dat er alleen maar oude rommel ligt. Soms loop je tegen iets aparts aan. Zo vond ik vorige week in Meppel een ketting van Yves Saint Laurent uit 1960.”

Bij een gezamenlijk bezoek aan de kringloopwinkel in Beilen kreeg Henk-Jan de drie glas-in-loodramen in het vizier. „Ik dacht, hé dat is leuk. Ze stonden op een bank tegen een donkere achtergrond. Helemaal onder het vuil. Toen ik beter keek zag ik een handtekening. Ik heb de ramen meegenomen en we zijn thuis gaan zoeken. Ze blijken gemaakt door Annemiek Punt. Één van Nederlands bekendste glaskunstenaars. We lazen op haar site dat zij ook de gebrandschilderde glas-in-loodramen in de Nieuwe Kerk in Delft heeft gemaakt.”

Befaamd glaskunstenaar

Henk-Jan en Esther namen contact op met de galerie van de kunstenares in Ootmarsum om meer over de werken te weten te komen. De reactie was verbaasd: „Hoe kom je daaraan? Ze maken deel uit van een monumentaal werk.” Dat blijkt een reeks van zeven werken te zijn die de kunstenares maakte in opdracht van GGZ Drenthe. De gebrandschilderde ramen in verschillende kleurstellingen en van verschillende maten waren geplaatst in het stiltecentrum van destijds Beileroord. „Unieke werken met ieder een eigen verhaal passend bij het stiltecentrum”, vertelt Astrid Vroemisse, eigenaresse van galerie Annemiek Punt en tevens partner van de kunstenares.

Mysterie

Uit navraag bij GGZ Drenthe blijkt dat met de vondst van de drie ramen een mysterie is opgelost. De werken waren namelijk al jaren spoorloos verdwenen. De stilteruimte van Beileroord, later genoemd De Regenboog, is in 2015/2016 verbouwd. „Vanwege inhuizing van administratiekantoor Espria Shared Service Center. In De Regenboog zijn sindsdien kantoren gehuisvest. Het stiltecentrum was onderdeel van De Regenboog maar bestaat nu niet meer”, vertelt Janneke Wilpshaar van GGZ Drenthe.

Na de verbouwing zijn de ramen die Annemiek Punt heeft gemaakt, opgeslagen. „Enige tijd later zijn ze hergebruikt in het stiltecentrum van Nijlandsborg in Assen. Dat is een verblijfsafdeling van GGZ Drenthe Ouderenpsychiatrie. Bij herplaatsing bleken echter enkele kleine ramen te missen. Er is navraag gedaan bij diverse betrokkenen bij de verbouwing van De Regenboog, maar helaas zijn de ramen niet teruggevonden. We konden ook niet uitsluiten dat ze per abuis, tezamen met andere materialen uit De Regenboog, zijn aangeboden aan geïnteresseerden toen de opslag werd leeggeruimd. We zijn blij te horen dat de ramen terecht zijn. Want het voelt heel vreemd. Het is toch onderdeel van een geheel, waarvan je niet weet waar het gebleven is.”

Cultureel erfgoed

Astrid Vroemisse vindt het een gek idee dat de serie van zeven niet meer bij elkaar is. „Ik wist dat ze door verhuizing in een kelder beland waren en had destijds al aangegeven: wees er zuinig op. Het is cultureel erfgoed. Annemiek is nu 41 jaar kunstenaar en we zien dat haar werk generatie-overstijgend is. Ik hoop dat de ramen op een of andere manier weer bij elkaar komen.”

Wat Henk-Jan Stoevelaar met zijn gevonden schatten gaat doen, weet hij nog niet. „We gaan er eerst maar eens van genieten. Het zijn prachtige werken. Echt kunst. Van de galerij kregen we ook een link toegestuurd waar te zien is hoe Annemiek Punt te werk gaat. Echt bijzonder.”

menu