Foto:

Homo-ontmoetingsplaatsen in Drenthe onder vuur: 'Als twee hetero's hier zouden seksen, klaagt niemand'

Foto: Freddy Schinkel

Homo-ontmoetingsplaatsen in Drenthe liggen onder vuur. Grondeigenaren en andere tegenstanders willen dat de seks er stopt. ,,Ouders rijden nietsvermoedend voorbij en moeten ineens peuters uitleggen dat die mannen zeker geen haasje-over-spelen.” De homobeweging blijft strijdbaar. ,,Op deze parking kan de druk eindelijk van de ketel.”

Hans Scheffer (69) rijgt een gebruikte condoom aan een takje. ,,Uit het zicht ermee.” Hij schopt compost opzij, slingert het condoom in het zand en veegt met voeten bladeren over het rubbertje.

Hij vervolgt: ,,Enkel die condooms én tissues. Daaraan zie je dat het een homo-ontmoetingsplaats is.”

Ophef

Scheffer bezoekt ze, vooral in Drenthe. Vandaag Koekange en Ruinerwold. Het condoom is niet door hem gebruikt. ,,Maar blijft-ie liggen, dan nemen anderen er aanstoot aan. En wie weet, zorgt het voor ophef.”

Op deze homoparkeerplaatsen komen twee soorten mannen, vertelt Scheffer. Mannen zoals hij. ,,Openlijk homo. Ze willen vaak even friemelen.” De andere groep? Mannen in een dubbelleven. Voor de buitenwacht altijd hetero, alleen op deze plaatsen homo.

Scheffer: ,,Het beste voorbeeld van die groep? Mannen die stationwagons uitspringen, direct het bos induiken, hun auto met kinderzitjes achterlatend. Ik leerde er één kennen die een tweeling kreeg. Nu komt hij niet meer, dacht ik. Toch, hoe oud zijn kinderen ook werden, het dubbelleven hield stand.”

Jonge maagden

Op homoontmoetingsplekken.nl worden parkeerplaatsen opgesomd, die als homoparkings worden gebruikt. Die selecteert in Oost-Nederland 29 stuks: 7 in Drenthe, 4 in Flevoland, 17 in Gelderland en 1 in Overijssel. Scheffer: ,,Mannen rijden er vaak zonder afspraak heen. Kijken of een onbekende, gelijkgestemde man iets wil. Sommigen spreken vooraf wel af. En een enkeling zet advertenties op homoontmoetingsplekken.nl.”

Een paar dagen geleden ‘adverteerde’ iemand nog over deze Ruinerwoldse plek: ‘Hier Maarten. Nog jonge maagden hier die het willen proberen? Ik kik er gewoon op. Even chill seks hebben. Ik laat me ook nemen als het klikt’. Ene Nito antwoordt: ‘Waar is het precies?’

Deze rustige dinsdagmiddag is Scheffer alleen. Hij start bijna zijn Volkswagen om te vertrekken, wanneer er een zwarte Renault Mégane komt aanrijden. Is het wellicht een gelijkgestemde homoseksuele man? We wachten.

Stop de homo-ontmoetingsplek

Dat homomannen als Scheffer parkeerplaatsen benoemen als homo-ontmoetingsplekken krijgt in Oost-Nederland niet louter applaus. Over twee regionale homoparkings woedt een hevige strijd. Bruggelen en Larserbos.

Geldersch Landschap & Kasteelen (GLK) is eigenaar van bossen achter parkeerplaats Bruggelen, een Apeldoornse homoparking. GLK-woordvoerder Leo Cleiren riep er korte metten mee te willen maken. Al wist hij geen methode om in te grijpen. Het Lelystadse Larserbos denkt wel een manier te hebben: handhaving. Larserbos-eigenaar Flevo-landschap roept de gemeente Lelystad op boa’s in te zetten, om de homoseks met bijbehorende overlast te bestraffen.

Eenvoudig is dat niet. Geen wetsartikel verbiedt expliciet seks in de openbaarheid. Seksende mensen worden weleens beboet, maar dat gebeurt dan voor ‘naaktlopen’, ‘naaktrecreatie’ of ‘ongepast gedrag in het openbaar’. De gemeente Lelystad wil voorlopig alleen in overleg met Flevo-landschap. Of er boa-inzet komt? Dat kan of wil de gemeente nog niet aangeven.

Bevroren oogcontact

Scheffer zucht. ,,Het is een maatschappelijk gegeven, al jaren. Homo-ontmoetingsplaatsen zullen er altijd zijn. Toch is er eens in de zoveel tijd ergens ophef. Nu dus in Apeldoorn en Lelystad.”

De Renault remt af. Hoe weet Scheffer eigenlijk of de man erin inderdaad homo is en bijvoorbeeld geen argeloze passant die de status van deze plek helemaal niet kent.

,,Oogcontact en nogmaals oogcontact. Ik ben soms doorgelopen richting bosjes, letterlijk zonder dat ik één woord met de ander sprak. Het is een oogcontact dat een fractie langer duurt, even lijkt te bevriezen. Er ligt chemie in besloten.”

Grint knettert, door afremmende autobanden. Een kale man met stoppelbaard, in de 40 of 50, kijkt het zijraam uit. Scheffer en hij kijken nu naar elkaar, bevriest dit oogcontact óók?

Waarom?

Waarom zijn homo-ontmoetingsplaatsen voor sommigen een probleem? Laurens Buijs, gedragswetenschapper, onderzocht het. ,,Een homo-ontmoetingsplek stapelt twee taboes: seks in de openbare ruimte en - in sommige stromingen - het homo-zijn. Dat maakt deze plaatsen extra omstreden.”

Een tegenstander van homoparkings per definitie homofoob noemen, staat Buijs tegen. ,,Hou Twitter in de gaten en je leest inderdaad die homofobe onderstroming die tikt: ‘Weg met die vuile poten, vies, bah’. Maar er zijn ook genoeg mensen die, al wandelend, niet met seksende mensen geconfronteerd willen worden. Of het nu hetero- of homoseks is. Die homofoob noemen, is natuurlijk onzin.”

Zutphenaar Henk van Blijderveen, van christelijkecolumns.nl, wijdde er ooit een column aan. ,,Ik vind het inderdaad een vreemde uitwas van de seksuele moraal. Zouden er dit soort plaatsen voor heteroseksuelen zijn, dan zeg ik hetzelfde.”

Het is bedroevend dat natuurgebieden ‘door wellustigen worden geannexeerd’, meent Van Blijderveen. ,,‘Die mannen moeten toch een ontmoetingsplek hebben’, wordt er vergoelijkend gesproken. Alsof er geen muren zijn waarbinnen seks kan worden bedreven. Nu moet een nietsvermoedende vader tijdens een uitje naar Bruggelen zijn peuters uitleggen dat die meneren geen haasje-over spelen. Bij het zien van achtergelaten tissues ben je blij dat je kinderen nog zo heerlijk naïef zijn en zeggen: ‘Wat zijn hier veel verkouden mensen, hè, pappa?’”

loading  

Homostrijd

,,Wie zie ik? Zit mijn type ertussen? Mannen houden vaak van mannen die ze zelf totaal niet zijn. Zie mij dun zijn, ik houd dus van best potige kerels.”

Om te zien of de Renault-automobilist stevig is, moet hij eerst zijn auto uit. Na het eerste oogcontact blijft hij vooralsnog in de auto zitten, kijkend in de achteruitkijkspiegel…

De Nederlandse stichting Keelbos strijdt vóór behoud van ontmoetingen als deze van Scheffer, vóór homoparkings. Echt sluiten kan niet, het zijn openbare plaatsen. Maar gemeenten en andere grondeigenaren hebben oplossingen gevonden. Ze snoeien bossen overdadig, zodat afzonderen onmogelijk wordt. Of komen met agenten en boa’s handhaven. De mannen verdwijnen dan vaak.

Scheffer: ,,Vooral mannen in dubbellevens kennen angst. Straks worden ze beboet en ploft de boete op de deurmat. Ziet hun vrouw die. Dan moeten ze uitleggen wat ze bij die parking deden.”

Anthony Mathijsen is voorzitter van Keelbos. Waarom zijn de plaatsen zo hard nodig? ,,Relatief veel bezoekers leven een dubbelleven. Een angstig leven. Ze leiden een ogenschijnlijk heteroseksueel leven, hebben soms vrouw en kinderen. Of ze zijn nog niet uit de kast. Dit is de enige veilige omgeving voor hun seksuele voorkeur. Waar ze hun ware ik uiten.”

Waarom kunnen de ontmoetingen niet in een hotel? ,,Dat wordt vaak in deze discussie geopperd, maar een werkbaar alternatief is het niet. Je wilt iemand ontmoeten, zonder herkend of gezien te worden. Een hotel herbergt wellicht bekenden van je. Ook willen veel mannen zowel voor als na de ontmoeting geen contact. Uit veiligheid, om de dubbellevens strikt gescheiden te houden. In hotels ontkom je niet aan afspraken maken, boekingen doen. Homo-ontmoetingsplaatsen brengen gewoon ultieme discretie.”

Handdoeken en condooms

Dat kan allemaal wel zo zijn, vindt Rolf Hendriks, die met collega’s Het Larserbos beheert, maar: ,,Ons bos is voor iedereen.” Niet enkel voor homoseksuele mannen. ,,Wij hebben niets tegen homo’s. Maar met de seks en de overlast die dat veroorzaakt in Laserbos hebben wij wel moeite. De achtergelaten troep – gebruikte condooms en handdoeken – wil je niet in een natuurgebied. Mensen die wandelen en dan ineens mannen aan de gang zien... Er liggen bungalowparken naast.”

Daar komen veel gezinnen met kinderen. ,,Dat kan niet als er allemaal mannen lopen die ‘dingen’ doen. Wij willen erop handhaven, zodat onze gebieden keurig blijven. Want het bos is bestemd om te recreëren en niet voor homo’s om elkaar te ontmoeten.”

Anthony Mathijsen, van Platform Keelbos, hoort de kritiek: ,, Als twee hetero’s er nu zouden seksen, heeft nagenoeg niemand klachten. Deze genoemde problemen zijn vooral ingegeven door de heteroseksuele moraliteit in de maatschappij. In parken seksen soms ook hetero’s, maatschappelijk wordt dat eerder als vertederend gezien. Maar twee mannen? Eerder afstotend en vies.”

Scheffer kijkt in Ruinerwold naar de bossen. Het enige bezoek blijft in zijn auto zitten. Na twintig minuten gewacht te hebben, start de Renault weer en rijdt weg. ,,Er gebeurt best vaak niets, zoals vandaag. Dat is ook prima. Ik zie het als een uitje, dat heeft niet per se resultaat nodig.”

Gedogen

Gedragswetenschapper Laurens Buijs vindt dat de maatschappij homo’s dit uitje moet gunnen: ,,Oké, sluit zo’n plek gemeenten, prima. Maar diezelfde week duikt het een parkeerplaats verder op. Overheden moeten bovendien beseffen dat mannen op die plaatsen eerder geholpen dan vervolgd moeten worden. Ze zijn kwetsbaar, door het dubbelleven.”

Mathijsen: ,,Zijn de homo-ontmoetingsplaatsen er niet, dan krijgen meer mannen psychische problemen. Vanwege bijvoorbeeld het geloof ‘blijven’ ze hetero, terwijl ze homo zijn.”

God zou homo-zijn afkeuren. ,,Op homoparkings kan de druk even van de ketel. Kan dat niet meer, dan ontstaan er depressies. Die mannen kunnen nergens meer met hun gevoelens heen. Dat kan echt tot zelfmoorden leiden.”

Ook op andere wijze zijn bezoekers kwetsbaar, weet Buijs na onderzoek. ,,In mijn studie bleek dat er homofobe mensen waren die die plaatsen bezochten. Puur om die parkingmannen in elkaar te slaan of te beroven, homogeweld. Slachtoffers deden toch nooit aangifte, dan moeten ze namelijk ook vertellen wat ze op die parking kwamen doen.”

Gedoogbeleid

Buijs pleit daarom voor gedoogbeleid: ,,Sta homo-ontmoetingsplaatsen toe, op die plaatsen waar je weinig mensen tot last bent. Faciliteer het en houd als gemeente controle. Spreek de mannen aan als ze te openlijk seks hebben. Geef ze vooral niet het gevoel dat ze opgejaagd wild zijn. We spreken over de eer van Nederland als we zeggen: een tolerante samenleving. Dan moeten we hier ook polderend uitkomen.”

Scheffer loopt nog een rondje in het bos. ,,Op zo’n plek, in zo’n nisje van bosjes, kun je je prima afzonderen. Zeg mij: als wij beschutting zoeken en alles wél opruimen”, vraagt hij terwijl zijn oog valt op wc-papier in de bosjes, ,,wie doen wij dan kwaad?”

menu