Kinderen maken waterpret in de nieuwe fontein aan de Hoofdstraat in Hoogeveen.

Voorzitter centrumondernemers over wegbezuinigen van marketing: 'Hoogeveen kan de verkoopafdeling niet sluiten'

Kinderen maken waterpret in de nieuwe fontein aan de Hoofdstraat in Hoogeveen. Foto: Archief/Marcel Jurian de Jong

De gemeente Hoogeveen wil volgend jaar geen cent meer uitgegeven aan marketing. Het Centrummanagement noemt het voorgenomen besluit ‘onverstandig’ en komt binnenkort met een tegenvoorstel.

Hoogeveen moet vanwege de slechte financiële situatie de komende jaren fors bezuinigen. Een van de voorstellen is het volledig schrappen van Marketing Hoogeveen.

Dat moet zeker twee ton opleveren. De bezuiniging zit in personeel, het schrappen van budget en opzeggen van de huur van Punt H, het informatiecentrum in de Hoofdstraat.

Donderslag

Voor de ondernemers in de Hoogeveense binnenstad kwam de boodschap als een donderslag bij heldere hemel. Volgens voorzitter Jan Stam is 80 procent van de marketing bestemd voor de binnenstad.

,,Hoogeveen kan niet zomaar de verkoopafdeling dicht doen’’, meent hij. ,,Dat kun je als gemeenten niet maken naar de ondernemers en de inwoners.’’

Kindvriendelijkste van Nederland?

In 2018 presenteerde de gemeente nog met veel tamtam een nieuwe aanvalsstrategie om Hoogeveen te promoten. Hoogeveen wilde in 2022 de meest kindvriendelijke gemeente van Nederland zijn, evenementen aanjagen en actief consumenten, dagtoeristen en -recreanten naar Hoogeveen lokken.

Maar die ambities zijn uit beeld, staan op een laag pitje of in de ijskast. ,,Ambities als de beste van Nederland willen zijn, passen nu even niet bij Hoogeveen’’, sprak wethouder Jan Zwiers bij de presentatie van de begroting, eerder deze week.

Creativiteit

Als het aan het college ligt verdwijnen de marketingbudgetten en -menskracht. Zwiers wil meer een beroep doen op de ‘creativiteit en zelfwerkzaamheid’ van de Hoogeveense ondernemers. ,,Ik vertrouw veel op de kracht van de samenleving.’’

Centrummanagement-preses Stam wil daar graag aan meewerken. ,,Maar’’ zegt hij, ,,dan moet je marketing niet volledig van het tableau vegen. Dan gooi je feitelijk de winkeldeur in het slot. En dat kan Hoogeveen zich met een potentieel verzorgingsgebied binnen een straal van zo’n 30 kilometer niet veroorloven.’’

Stam begrijpt wel dat de gemeente flink moet bezuinigen. ,,Maar het is voor de positie van Hoogeveen erg belangrijk dat marketing in de benen blijft. Deze gemeente heeft een goed ondernemers- en vestigingsklimaat en is economisch van belang. Dat moet je onderhouden en stimuleren.’’

Tegenvoorstel

De voorzitter werkt binnen het centrummanagement aan een tegenvoorstel. Volgens hem zijn er mogelijkheden om én flink te bezuinigen én Marketing Hoogeveen toch overeind te houden.

Over de invulling wil Stam nog geen uitspraken doen, maar hij ziet wel mogelijkheden om de helft van de beoogde bezuiniging te realiseren. ,,Dat lijkt me uit oogpunt van redelijkheid en billijkheid beter.’’

‘Goed en nuttig’

Hij wil graag met alle raadsfracties om tafel om de mogelijkheden te bespreken. Donderdag had Stam een gesprek met wethouder Zwiers. ,,Dat was goed en nuttig. Ik heb het gevoel dat we er samen uit gaan komen. In het belang van Hoogeveen.’’

menu