Hoogeveense reisorganisatie ziet transport met hulpgoederen voor Kirgizië stranden bij Wit-Russische grens: 'Het is echt heel zuur'

De goederen in de douane terminal Foto: Ryce Travel

Om de inwoners van Kirgizië (Centraal-Azië) te ondersteunen in de coronatijd zamelde Peter Hofman van de Stichting Ryce Travel, dat in Hoogeveen een opslagruimte heeft, de afgelopen maanden spullen in voor een hulptransport naar het land. De inzameling was een succes, maar door problemen met de Wit-Russische douane volgt een noodgedwongen terugkeer naar Nederland.

Het hulptransport was bedoeld voor de burgers van Kirgizië die getroffen zijn door het coronavirus en geen tot nauwelijks steun van de overheid krijgen. „In Kirgizië heeft de regering daar simpelweg geen geld voor’’, vertelde Hofman daarover. ,,Bovendien is het niet mogelijk om thuis les te geven. Ook zijn er geen thuiswerkbanen en ligt de productie op zijn gat door een gebrek aan toeleveringen.’’

In totaal werden meer dan 22 pallets met kleding, lesmateriaal, medische producten, kleding, speelgoed, smartphones, laptops, sportuitrusting, keukengerei en kampeerartikelen voor de Kirgizische bevolking ingezameld.

Tegengehouden bij de douane

„De hele reis ging soepel, totdat we bij Wit-Rusland aankwamen,” meldt Hofman. „De douane pakte daar alle pallets uit en ging elk voorwerp bij langs. In totaal zijn ze hier twee weken mee bezig geweest, waardoor het transport stil lag.” Volgens de Wit-Russische douane was het transport met de spullen niet in orde, omdat het niet juist gedocumenteerd zou zijn. Tot overmaat van ramp trof de douane ook enkele levensmiddelen in het transport aan. „De douane vond wat zakken pasta en wat ingeblikte vis en dat mocht absoluut het land niet in.”

Hoe deze producten tussen de spullen zijn gekomen, is voor Hofman een raadsel. „Voor ons vertrek deden we een oproep aan mensen waarin we ze vroegen om spullen te doneren. Misschien dat iemand dacht dat men in Kirgizië ook wel behoefte had aan deze producten. Een heel lief gebaar, maar in dit geval heeft het voor veel ellende gezorgd.”

Bureaucratische rompslomp

Bij een poging om de spullen alsnog in Kirgizië te krijgen, kreeg Hofman te maken met bureaucratische rompslomp. „We hebben meerdere keren contact gezocht met de Nederlandse ambassade in Wit-Rusland. Zij hebben tweemaal contact gehad met de douane, maar omdat de procedure al in gang gezet was kon de douane niets aanpassen.”

Uiteindelijk kreeg het transportbedrijf de vrije doortocht, mits een aantal producten uit het transport werden verwijderd. Dat wilde de Wit-Russische douane alleen niet zelf doen en daarom moesten de spullen door de transporteur uit Litouwen terug worden gebracht naar hun depot. Ook daar ontstond een probleem. De goederen mocht ook daar niet in de douaneterminal staan, omdat er levensmiddelen tussen zaten.

„Toen hoorden we ook nog dat onze transporteur uit Litouwen niet de verantwoordelijkheid wilde nemen om de levensmiddelen te verwijderen. Ik bood toen aan om zelf naar Litouwen te komen, maar ook dat kon niet. Wanneer ik daar zou landen, zou ik eerst twee weken in quarantaine moeten.”

Terug naar Nederland

Om de spullen alsnog naar Kirgizië te krijgen, zocht Hofman contact met de Kirgizische douane. Zij boden aan om de goederen middels een speciaal TIL transport te vervoeren, waardoor de douane tussen de landen geen punt meer zou zijn. Het enige probleem was dat de goederen een transitstatus hadden, waardoor deze niet vervoerd konden worden. Het beëindigen van de transitstatus was op korte termijn niet mogelijk en Ryce Travel moest elke week betalen voor de opslag van onze goederen in de douaneterminal. Uiteindelijk werd de hulp van een Nederlandse expediteur ingeroepen en werden de goederen terug naar Nederland gebracht.

„Het is echt heel erg zuur,” vertelt Hofman. „Formeel gezien heeft de douane een punt, maar je zou toch zeggen dat dit op een andere manier opgelost kan worden. Ik kan alleen maar speculeren waarom ze zo moeilijk doen, maar ik vermoed dat het vooral bedoeld is om wat extra inkomsten te generen. Zo moesten we ook nog eens 2.200 euro betalen voor de controle van de pallets in Wit-Rusland.”

Crowdfunding

Door de vertraging zijn de kosten voor het transport enorm gestegen. Om de goederen opnieuw naar Kirgizië te vervoeren, verwacht Hofman minimaal 12.850 euro kwijt te zijn. „We vinden het als stichting natuurlijk niet erg om zelf bij te dragen, maar dit kunnen we simpelweg niet betalen.” Mensen die willen doneren, kunnen dat doen via Crowdfunding.

menu