Gastvrouw Annette Knoop (links) wacht bezoekers bij de ingang van restaurant De Drentsche Aa op vanwege de registratieplicht in de horeca.

Horeca in Drenthe en Groningen: hitte is erger dan registratieplicht tegen corona

Gastvrouw Annette Knoop (links) wacht bezoekers bij de ingang van restaurant De Drentsche Aa op vanwege de registratieplicht in de horeca. Foto: Harry Tielman

Door de stad zwieren en op een leuk terras neerploffen of in de provincie op de bonnefooi aanwaaien bij een restaurant: corona belemmert dat. Sinds maandag komt de zogeheten registratieplicht daar bovenop. ,,In 98 procent van de gevallen gaat het prima.’’

Het is heet in de stad, om niet te zeggen te heet. Onder de parasols op het terras van café De Drie Gezusters aan de Grote Markt zit het desondanks aardig vol. Wie er aan een tafeltje plaatsneemt, krijgt eerst een formulier.

Het is de checklist van de overheid, met vragen over niezen, hoesten, koorts en benauwdheid in de afgelopen 24 uur. Met vragen over al dan niet zieke huisgenoten. Ook wie slechts 1 biertje nuttigt, dient die vragen te beantwoorden, datum en tijdstip van bezoek in te vullen, evenals naam, mobiele nummer en mailadres.

Gelazer?

Dat levert geheid gelazer op, zou je denken. ,,Valt heel erg mee’’, zegt het meisje van de bediening. Ze heeft meer last van de hitte.

Ook in restaurant De Drentsche Aa in Schipborg verloopt de registratie zonder gedoe. ,,98 procent van de mensen vult keurig het registratieformulier in’’, zegt gastvrouw Annette Knoop (52). ,,Geen enkel probleem. Die briefjes komen allemaal in een bakje dat voor niemand zichtbaar is.’’

Extra personeel

Knoop is nog maar nét begonnen bij De Drentsche Aa. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze er dankzij de coronamaatregelen werkt. Ze was er onlangs als bezoeker en had een aanmerking op een van de regels van het restaurant. Op die manier kwam ze in gesprek met de baas en van het een kwam het ander. Een dikke week werkt ze er nu en sinds vrijdag, direct na de laatste persconferentie, is het restaurant overgegaan op de registratie.

,,Ik sta continu bij de ingang om mensen op te vangen. Heel soms vinden mensen het vervelend om álles achter te laten, maar meestal is er niks aan de hand’’, zegt Knoop.

Eigenaar Wessel Zijp (62) van hotel-restaurant Prinsenhof in Groningen heeft net als De Drentsche Aa extra personeel ingezet vanwege de coronamaatregelen. ,,Iemand bij de deur voor de registratie, eens per uur maken we de toiletten schoon, we desinfecteren de tafels, halen een doekje over de deurklink. Ik kom al met al uit op 10 procent extra personeel.’’

Keurig publiek

Voor een deel registreerde de Prinsenhof zijn bezoekers al, nu worden ook spontane bezoekers genoteerd. ,,We merken wel dat érg veel mensen deel uitmaken van hetzelfde huishouden’’, zegt Zijp. ,,We leggen de verantwoordelijkheid bij de mensen. Komen ze met vijf mensen in één auto bij ons en dan zijn ze beduusd dat ze niet aan één tafel mogen zitten. Dan leggen we uit hoe torenhoog de boete voor ons is en trouwens ook voor henzelf.’’

Hij ervaart weinig problemen. ,,We hebben een tamelijk keurig publiek. Tegen de tijd dat onze gasten te veel hebben gedronken, zijn ze al weg.’’

Elke dag een puzzel

Dat is in een druk café anders, weet eigenaar Roos Brinkman (31) van dinercafé Soestdijk in Groningen. Ze was voor corona gewend aan avonden waarop er 200 tot 300 man stond te drinken en te dansen in haar zaak. Het gebeurt nog steeds dat mensen ‘s avonds laat aanwaaien en niet begrijpen dat de muziek zacht staat, dat er niet gedanst wordt en niet meegezongen.

Echt grote problemen levert de registratieplicht niet op, zegt Brinkman. ,,Het personeel loopt rond met een iPad waarop bezoekers zich laten registreren. Mensen weten ervan natuurlijk, ze maken er hooguit een geintje over.’’

Ze maakt zich zorgen over de toekomst en hoopt dat ze een winterterras mag beginnen zodat ze een beetje omzet kan blijven draaien. ,,Het is elke dag puzzelen hoe het moet’’, zegt ze.

menu