Hunebedcentrum in eredivisie musea

Het Hunebedcentrum wordt Canonmuseum. Een soort eredivisie van musea, waarin het museum in Borger ook nog eens een unieke plek inneemt.

Niet alleen omdat het Hunebedcentrum het enige museum in het Noorden is waar straks de bannier met logo van Canonmusea wappert, maar ook omdat het in de tijdbalk ‘Van hunebed tot heden’ de eerste is. Glimmend van trots woonde directeur Hein Klompmaker gisteravond de door oud-NOS nieuwslezer Rik van de Westelaken gepresenteerde presentatie in Arnhem bij. ,,Het Noorden is in deze museumcanon een witte vlek op de kaart met één klein puntje: Borger. Dit is een groot geluk voor ons. Een beter middel om ons museum te promoten is er niet.”

Het Nederlands Openluchtmuseum was plaats van handeling voor de aftrap. Klompmaker kan zijn museum in één adem noemen met het Rijksmuseum (Amsterdam), het Instituut Beeld en Geluid (Hilversum), Museum Catharijneconvent (Utrecht), Tropenmuseum (Amsterdam) en Wereldmuseum (Rotterdam), want dat zijn naast het Openluchtmuseum in Arnhem de andere zes ‘koplopers’ in het project. Een rijtje om in te lijsten dus.

Topstukken

Twee jaar lang zijn genoemde musea bezig geweest om de geschiedeniscanon met de vijftig belangrijkste onderwerpen die ieder kind zou moeten leren, te vertalen naar een museumcanon. ‘Oog in oog met de geschiedenis’, zo luidt de slogan. Er komt een website en lesmateriaal voor scholen. Via flyers en brochures worden de canonmusea onder de aandacht gebracht. Klompmaker verwacht er veel van. ,,Het Rijksmuseum trekt 2,6 miljoen bezoekers per jaar, het Openluchtmuseum ruim een half miljoen. Alle musea benoemen hun vijf topstukken. De uitdaging voor bezoekers is om al die topstukken gezien te hebben.”

Geschiedkundige waarde is het enige criterium dat hout snijdt voor de kwalificatie ‘topstuk’. Klompmaker: ,,Dat hoeft dus niets iets poenigs te zijn. Liever een verroeste ketting die de slavernij symboliseert, dan een gevonden goudschat. Een onooglijk ding kan voor de canon van grote waarde zijn. Een topstuk moet iets met de canon van de geschiedenis te maken hebben.” Het topstuk der topstukken van het Hunebedcentrum wordt Hunebed D27. Het grootste hunebed van Nederland markeert het begin van de canon. ,,Het symboliseert het tijdperk waarin de boerencultuur de plaats overnam van de jagers en verzamelaars. Waar jagers wegtrokken uit het gebied, hadden boeren een vaste woonplaats en dus ook tijd om hunebedden te bouwen.”

De aftrap van de Canonmusea is op 24 oktober op een passende locatie: Het Prinsenhof in Delft, met de kogelgaten in de muur als stille getuigen van de moord op Willem van Oranje op 10 juli 1584, ook een belangrijk thema in de museumcanon.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.