Over een jaar of tien is het al mogelijk om vanaf Groningen Airport Eelde elektrisch te vliegen naar bestemmingen dichtbij in Europa. Dit voorspelt GAE-directeur Meiltje de Groot.

De luchthaven gaat de komende jaren grote stappen zetten op het gebied van duurzaamheid, maakte de directie maandag bekend. Partijen als New Energy Coalition, Holthausen, Saab, PEN EM, KLM Flight Academy, Dronehub GAE en NHL-Stenden Hogeschool werken samen in het project NXT Airport. Elektrisch vliegen is een belangrijk onderdeel. „De ontwikkelingen op dat terrein gaan erg snel”, zegt De Groot.

Stroom opslaan in accu’s of waterstof

Nu zijn er ook al elektrische vliegtuigjes , maar die zijn alleen geschikt voor een of twee personen. De Groot verwacht echter dat er al heel snel elektrische vliegtuigen komen die voor 20 tot 50 personen geschikt zijn. Die vliegen dan op relatief korte afstanden. „Je kunt de stroom opslaan in accu’s of in waterstof, dat is mij om het even.”

Hoe duurzaam is elektrisch vliegen? Dat is het natuurlijk alleen als je de benodigde stroom opwekt met energie uit zon en wind. Daar zit hem de kneep, verklaarde energiehoogleraar André Faaij onlangs. Door de opkomst van elektrisch rijden, elektrisch verwarmen en de elektrificatie van veel industriële processen neemt de vraag naar stroom zo snel toe, dat daar bijna geen windturbines en zonneparken tegen te bouwen vallen. Als we dan ook nog elektrisch gaan vliegen...

„Het klopt dat elektrisch vliegen niet duurzaam is als je de benodigde stroom opwekt met steenkolen”, erkent De Groot. „Het is dan ook mijn persoonlijke opvatting dat we kernenergie zeker niet moeten uitsluiten. Maar dat is natuurlijk een politieke beslissing.”

Vakantievluchten

Meiltje de Groot is nu ruim een maand directeur van de noordelijke luchthaven en heeft alle vertrouwen in de toekomst. Ze wil niets weten van geluiden om het terrein maar een nieuwe toekomst te geven als woonwijk. Veel noorderlingen zullen de luchthaven blijven gebruiken voor vakantievluchten, verwacht ze. Het gegeven dat de huidige coronacrisis niet de eerste en ook niet de laatste epidemie zal zijn, geeft GAE in haar visie wind in de zeilen.

„Je kunt passagiers op luchthavens niet meer in volle wachtrijen en dergelijke proppen”, zegt ze. „Luchthavens zullen dus meer ruimte nodig hebben, ook om gezondheidscontroles uit te voeren. Hier op ‘Eelde’ hebben we die ruimte. Aanbieders van vakantievluchten zoals Corendon zullen dan ook graag op Eelde blijven vliegen. Ook al omdat mensen waarschijnlijk liever pakketreizen zullen boeken, zodat ze verzekerd van hulp als er problemen ontstaan.”

Initiatieven met drones

Maar vooral denkt De Groot dat de noordelijke luchthaven toekomst heeft door zich op het gebied van innovatie en duurzaam vliegen te profileren. Op de luchthaven zijn al diverse initiatieven gestart met drones . De Groot denkt dat dit kan uitbreiden tot vliegen met onbemande vrachtvliegtuigen. „We hebben het voordeel dat we hier alle ruimte hebben voor experimenten op dit gebied. Dat is anders bijvoorbeeld op de luchthaven bij Maastricht.”

Daarnaast roemt De Groot de vele activiteiten in Drenthe en Groningen op het gebied van de energietransitie en met waterstof. „Het is duidelijk dat vliegen duurzamer moet en we kunnen daarom goed aanhaken bij deze activiteiten in het Noorden.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe