In Noordenveld staat bij elk voorstel de fiets voorop: ‘Dat moet standaard worden’

Noordenveld moet dé fietsgemeente van Noord-Nederland worden. Om dit doel te bereiken werd in 2017 een vierjarig project gestart. Hoe staat het daarmee?

In Noordenveld moeten zoveel mogelijk mensen de fiets pakken richting werk, school of de grote stad. En ook de recreatieve fietser moet zich thuisvoelen in de gemeente, zo was de gedachte in 2017 bij de start van het project ‘Kop van Drenthe op Fietse’. Een ambitieus plan werd ontrold en communicatiecampagnes moesten mensen erop wijzen dat de fiets pakken zo zijn voordelen heeft.

Aantal fietsers niet gestegen

De tussentijdse evaluatie laat wisselende resultaten zien. Om met de belangrijkste cijfers te beginnen: het aantal fietsers dat Noordenveld doorkruist is de afgelopen twee jaar niet gestegen. „Wij hadden gedacht dat dit wel het geval zou zijn”, bekent wethouder Alex Wekema. „Maar hoewel uit de tellingen blijkt dat het aantal fietsers gelijk is gebleven, denken wij toch dat er een toename is van het fietsverkeer. Dit omdat in het Groningse Hoogkerk bijvoorbeeld wel duidelijk meer fietsers langskomen. Voor een deel gaan die over de nieuwe fietswegen in De Onlanden, maar de provincie houdt hier geen tellingen. Dat gaan wij de komende tijd zelf doen.”

Om het fietser zoveel mogelijk naar de zin te maken is een groot aantal fietspaden de afgelopen twee jaar al verbeterd en zijn verschillende rotondes aangepakt. „Op één rotonde na hebben fietsers overal in Noordenveld voorrang. Maar ook die laatste rotonde in Roden, bij de kruising Nieuweweg/Ceintuurbaan, gaat binnenkort op de schop.”

Wekema fietst zelf veel op een speed pedelec, een snelle elektrische fiets. „Wat opvalt is dat T-splitsingen nog altijd haaks op elkaar staan, ook voor fietsers. Dan zie je dat fietsers die rechtsaf moeten niet de haakse bocht nemen, maar door het gras gaan en een uitgesleten paadje achterlaten. Het zou mooi zijn als dat soort bochten voor fietsers worden verbeterd, dat komt de snelheid en het fietscomfort ten goede.”

Fietsevenementen moeten groter

Mooie resultaten zijn volgens Wekema geboekt bij de fietsevenementen. De Drenthe 200, Slag om Norg en Veldslag om Norg hebben samen bijna 375.000 euro opgebracht voor de regio. Een aantal van deze evenementen kan inmiddels de eigen broek ophouden. Maar de evenementen kunnen groter en het toerisme moet daarvan profiteren, vindt de gemeente. De komende twee jaar wil zij daarvoor in totaal 55.000 euro uittrekken en in 2020 moeten de bestedingen in de toeristische sector 5 procent hoger liggen dan in 2016.

Afgelopen zomer klaagden inwoners van vooral Altena en Lieveren nog wel over de overlast die de vele wielerevenementen geven, maar de wethouder verzekert dat daar rekening mee wordt gehouden. „Het Wielerweekend Roden heeft voor de komende editie al een andere route gekozen, zodat niet steeds dezelfde inwoners hinder van fietskoersen ondervinden. Ook kijken we naar het beperken van tijdritten, want daarvoor moet de weg veel langer worden afgesloten. Ten slotte drukken we deelnemers op het hart hun afval weg te gooien in daarvoor aangewezen gebieden, zodat het snel en makkelijk opgeruimd kan worden.”

Fiets is de standaard

Om het woon-werkverkeer op twee wielen verder te stimuleren, worden scholen en werkgevers de komende twee jaar nóg meer betrokken bij het fietsproject. De fietsambitie wordt zelfs opgenomen in het gemeentebeleid. „Daarmee wordt bij elk voorstel en besluit eerst aan de fiets gedacht. Het moet echt de standaard gaan worden.”

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.