Jarig Van Gorcum lanceert fonds voor Drentse historie

Onderzoek naar Drentse historie heeft er een nieuw fonds bij. De jarige uitgeverij Koninklijke Van Gorcum lanceerde het Claas van Gorcumfonds.

De uitgever viert het feit dat het bedrijf 200 jaar geleden vanuit Sneek naar Assen is verhuisd. Van Gorcum heeft altijd veel aandacht besteed aan de Drentse cultuur en historie, maar de recente geschiedenis blijft wat achter bij de aandacht voor de oudheid.

Verhaal van Drenthe

Directeur/eigenaar Kor IJszenga vindt het van belang dat het onderzoek naar de recente geschiedenis (de laatste 200 jaar) een duwtje in de rug krijgt en heeft de families die het bedrijf in handen hebben gehad gevraagd om een startkapitaal. Het fonds begint met 75.000 euro en kan initiatieven steunen met een bijdrage van maximaal 5000 euro. In het fonds participeren de families Van Gorcum, Prakke, Vlieghuis, Dijkema en IJszenga.

Volgens IJszenga past het fonds prachtig bij het provinciale beleid om het verhaal van Drenthe beter te vertellen. Onderzoeken moeten tot een vorm van publicatie leiden, maar dat hoeft geen boek te zijn. „We hebben al tweehonderd jaar een rol in Drenthe en die willen we hiermee benadrukken”, aldus IJszenga.

Geschiedenis van de drukkerij

De naamgever van het fonds, Claas van Gorcum, was de drukker uit Sneek die door het provinciaal bestuur van Drenthe naar Assen is gehaald. De drukkerij drukte onder meer de eerste kranten in Drenthe, waaronder voorgangers van het Dagblad van het Noorden. Het bedrijf zat van 1878 tot 1965 aan de Brink. Het telde op het hoogtepunt 180 personeelsleden.

Sinds 2014 is alleen de uitgeverij nog in Assen gevestigd. De drukkerij bestaat voort als handelsnaam van drukkerij Veldhuis Media in Raalte. De 29 medewerkers van de Asser drukkerij zijn mee verhuisd. Door de samenvoeging kon daar de noodzakelijke modernisering en schaalvergroting worden doorgevoerd. Sindsdien groeit de drukkerij weer.

Digitale producten

De uitgeverij kent nog twintig personeelsleden, die jaarlijks zo’n vijftig titels uitgeven. Een derde van de omzet wordt nu gehaald uit digitale producten, waaronder programma’s voor het onderwijs en de zorg. IJszenga: „We richten ons nu meer op de lerende professional, Niet alleen met digitale producten, maar ook met evenementen als masterclasses en studiedagen.”

IJszenga verwacht dat het digitale aandeel snel groeit, al blijven boeken in zijn ogen nog heel lang gewild. Het dubbele eeuwfeest is gevierd met een bijeenkomst in de oude statenzaal, ongeveer op de plek waar Claas van Gorcum zijn eerste Asser publicaties drukte.

Meer over het fonds: www.claasvangorcumfonds.nl

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.