De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) ziet in Noord-Nederland ruimte voor tientallen nieuwe camperplaatsen. Het aantal plekken op speciale camperlocaties maar ook bij campings zou volgens de NKC in heel Nederland in vijf jaar verdrievoudigd moeten worden, van 10.000 naar 30.000.

,,Camperen is iets anders dan kamperen. Dat beseft een organisatie als de Recron nu ook. Waar de vereniging van recreatiebedrijven in het verleden altijd riep dat camperaars maar naar de camping moesten om te overnachten, is de Recron nu ook doordrongen van het verschil.’’

Camperplaatsspecialist Frejo Blaauw (76) uit Borger is blij met de kentering, want als ook de landelijke brancheorganisatie om is wordt het stimuleren van de aanleg van nieuwe camperlocaties alleen maar makkelijker. ,,Recreatieschap Drenthe vond ook lange tijd dat camperaars op campings thuishoorden, maar kiest nu ook heel duidelijk voor het aanmoedigen van ondernemers om camperplaatsen te beginnen.’’

Volgens onderzoek van de NKC geeft de pakweg helft van de 140.000 camperaars in Nederland de voorkeur aan een speciale camperplaats. De andere helft gaat net zo lief naar een reguliere camping.

Mensen met caravan scheuren zo snel mogelijk naar het zuiden

Wat is voor Blaauw het grote verschil tussen kamperen en camperen? ,,Mensen met een caravan scheuren doorgaans naar Zuid-Europa om zo snel mogelijk op de camping te zijn, om maar geen dag te verliezen. Na een lange en vaak helse rit met files, hitte en overvolle parkeerplaatsen moeten ze eerst even een paar dagen uitpuffen. Eenmaal neergezet blijft de caravan de gehele vakantie op dezelfde plek staan, als spin in het web. Tochtjes in de omgeving worden gemaakt met de auto. En na drie weken rijden ze als een gek terug om weer vol stress thuis te komen.’’

Nee, dan camperaars. Clichés zijn er niet voor niets, weet ook Blaauw. ,,Voor mensen met een camper begint de vakantie al bij het wegrijden van huis. Op hun dooie gemak tuffen ze over mooie wegen richting hun uiteindelijke doel. Ze blijven ergens hangen waar het bevalt, of om iets te bezoeken. Of de eindbestemming in één of twee weken of helemaal niet wordt bereikt, is onbelangrijk. Het gaat om de reis.’’

Camperaars blijven gemiddeld drie dagen op één plek

Onderzoek wijst uit dat camperaars gemiddeld drie dagen op één plek blijven. ,,Die willen dan ook niet aansluiten in de rij voor de receptie van de camping om alle informatie te krijgen over de faciliteiten en het animatieprogramma. Ze willen hun camper stallen zonder de hele camping over te hoeven op zoek naar een geschikte plek. Even de stroom aansluiten en klaar zijn ze. Vandaar ook de populariteit van camperplaatsen, waar je alle vrijheid hebt en je snel terecht kan zonder overbodige informatie.’’

Zo’n plek kan ook heel goed een deel van de camping zijn dat makkelijk toegankelijk is, zoals camperplaatsen voor de slagboom. ,,De NKC pleit daar sterk voor. Zo’n plek is doorgaans beter dan een parkeerplaats zonder toezicht. Die laatste mag dan soms gratis zijn, de NKC heeft liever betaalde plekken waar een oogje in het zeil wordt gehouden. Zo voorkom je ook dat op terreinen veel meer campers komen te staan dan voor die locatie is toegestaan.’’

Vooral Groningen loopt achter

Vooral Groningen loopt volgens de NKC achter op het gebied van camperplaatsen. De provincie telt 103 locaties waar campers terecht kunnen. Het gaat om plekken op campings die de juiste voorzieningen hebben (de zogenoemde campervriendelijke campings), bij boerderijen, bij restaurants maar ook parkeerterreinen. Drenthe zit op 173 locaties, terwijl Friesland de kroon spant met 237.

,,Drenthe en Friesland zijn van oudsher recreatieprovincies, waarbij Friesland ook nog eens veel jachthavens telt. Dat zijn uitstekende locaties om campers te ontvangen, want voorzieningen zijn er immers al. De camperlocaties in Groningen hebben vaak een beperkte capaciteit, terwijl Drenthe ook grote camperplaatsen kent. Zoals Stee in Lhee, met liefst zestig plekken.’’

Negentig aanvragen voor camperplaatsen in Noord-Nederland

De markt ziet wel brood in camperplaatsen. In een jaar tijd werd Blaauw benaderd door negentig ondernemers in Noord-Nederland die een camperplaats willen beginnen. Daartussen zitten ook campingeigenaren, die vaak hun parkeerterrein deels willen omvormen tot camperplaats.

,,Dat is snel te realiseren. Natuurlijk zit niet iedere camperaar te wachten op een plekje op een strook asfalt, maar je kunt er als camping voor kiezen geleidelijk de camperplaats verder in te richten. Niet alles hoeft meteen. Neem die tuinder in Friesland, die van die enorme betonnen platen had waarop campers gestald konden worden. Dat beton heeft hij in de loop van de tijd vergruisd, om daar semiverharde plaatsen van te maken met daar tussenin brede groenstroken waarop gerecreëerd kan worden. Zo ziet de NKC dat graag.’’

Wat kost een camperplaats?

Wat kost de aanleg van een camperplaats? Niet veel, rekent de NKC voor. Met een terrein voorzien van een stevige ondergrond kom je al een heel eind, maar allereerst moet vrijwel altijd via de gemeente het bestemmingsplan gewijzigd worden. Een camperplaatsbord kost 200 euro, belijning 50 euro en een routebordje 70 euro. Optioneel zijn verharding van de ondergrond en een camperservicezuil met muntinworp, waar 5000 euro voor staat.

Wat levert het op?

Valt er flink te verdienen aan een camperplaats? Uitgaande van een locatie met tien plekken voor 15 euro per nacht en een bezettingsgraad van 40 procent over het hele jaar, dan kom je uit op een jaaromzet van 21.900 euro. Een mooie rekensom, maar de praktijk is weerbarstig. ,,De ligging, sfeer en voorzieningen zijn belangrijke voorwaarden om te kiezen voor een camperplaats. De meeste camperaars laten zich leiden door de reviews die gasten achterlaten. Alles moet kloppen. Met enkel een terrein en wat voorzieningen ben je er niet.’’

Recreatieschap: Ondernemers in Drenthe spelen goed in op campers

Recreatieschap Drenthe kan moeilijk inschatten of een verdrievoudiging van het aantal camperplekken in 2025 nodig is. ,,Feit is dat er steeds meer campers bijkomen’’, zegt directeur Dick Dijkstra. ,,Kijk maar in de Drentse dorpen, overal zie je campers voorbij rijden. Camperaars weten onze provincie goed te vinden. En ondernemers in Drenthe spelen daar goed op in. Ze beginnen met succes een nieuwe camperplaats, zoals Stee in Lhee. Of bestaande recreatieparken als De Wiltzangh bij Ruinen openen een apart gedeelte, waar camperaars snel een of twee dagen terecht kunnen. Zulke plaatsen staan op hoogtijdagen snel vol. Maar over het algemeen hoeven reguliere campings niet snel nee te verkopen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe