Kathinka Hermse is druk bezig met het optuigen van de kerstafdeling.

Kerstfanaten opgelet: Tuinland opent uitbundige kerstafdeling weer. Kraanvogels met glitterhakken en ballen met dierenprint

Kathinka Hermse is druk bezig met het optuigen van de kerstafdeling. Foto: Jaspar Moulijn

Het wordt waarschijnlijk drukker dan ooit bij de kerstafdeling van de Tuinland in Assen waar kerstfans ieder jaar naar smachten. DvhN mocht alvast achter de hekken kijken bij de opbouw. Van kraanvogels met glitterhakken tot de traditionele kerstdorpen.

We kunnen niet op reis, maar wie het Noorderlicht wil zien kan terecht in Tuinland. In het panorama -een klein podiumpje- van het thema Mountain Lodge staan ijsberen die beschenen worden door het natuurwonder. ,,Echt heel bijzonder’’, zegt sectorleider Ronald Vorenkamp. Het gaat dit thema, een van de zes, om het buitenleven, besneeuwde kerstbomen, uilen in lichtblauwe kleuren en houttinten.

Ze moesten met veel rekening houden bij Tuinland dit jaar door de coronacrisis, de gangpaden zijn drie keer zo breed, de routing wordt strak aangegeven op de vloer en de verlichting is zelfs wat ingetogener. Ook is er dit jaar voor het eerst géén kersftfolder gemaakt, om de toestroom een beetje te dimmen.

Klanten gluren al door de hekken

,,Anders zijn we bang voor opstoppingen’’, zegt Kathinka Hermse productverantwoordelijke Kerst bij Tuinland. Het moet het allemaal een tandje minder. Eerst omdat er vanwege de coronacrisis later begonnen is met het inkopen en opzetten van de afdeling omdat ze niet wisten of ze wel open mochten, later omdat de winkel niet te veel mensen wil lokken.

Toch gaat er vrijdag een overweldigende kerstefteling van 3000 vierkante meter open, waarvoor mensen ongetwijfeld in de rij zullen staan. Nu al gluren de klanten door de hekken als ze heel langzaam met hun karretje voorbijrollen. Hermse: ,,Soms komen ze zelfs achter de hekken omdat ze zo nieuwsgierig zijn, maar dát is niet de bedoeling.’’

Geurmachines waardoor de klant zich in de kerstkeuken waant

In het midden van de show is er iets nieuws: de berenparade. Volgens Vorenkamp uniek. ,,Dit zie je maar één keer.’’ In het panorama A Wonderful Time zitten drie meter hoge teddyberen in een huiselijk tafereel. Ze bakken koekjes, gooien de melk om en er is zelfs een ratje te bespeuren voor de oplettende kijker. ,,Je ruikt de koekjes zelfs, probeer maar’’, zegt Vorenkamp terwijl hij de geur naar zich toe wappert. Speciale geurmachines doen de klant geloven dat er karamelkoekjes worden gebakken, al zou dat beter te ruiken zijn zonder de verplichte mondkapjes in de winkel.

,,Ja wij zijn heel strikt in de maatregelen. We zetten straks extra personeel in om de mensenstroom te begeleiden en mensen goed uit elkaar te houden. Wij lopen altijd iets voor op de maatregelen en daarom zijn mondkapjes bij ons verplicht, maar ik heb het idee dat mensen dat waarderen.’’

Kersttakken met dierenmotief

Nieuwe trend zijn de penseelschilderijen van een gezicht, zegt Hermse. ,,Dat grafische penseelgezicht zie je ineens overal.’’ Vorig jaar al opkomend maar nu uitgebouwd tot een echt thema is dierenprint. Kerstballen met panterprint, gorilla’s met glitter op hun kop voor in de vensterbank, kersttakken met dierenmotief, noem het maar op. Tuinland heeft het Wild glam gedoopt, voor wie eens gaat voor een minder traditionele kerst. Ook het thema Masquerade is uitbundig, kraanvogels met maskers op en glitterhakken aan bijvoorbeeld. Sommige producten kunnen haast niet nuchter bedacht zijn, maar grappig zijn ze zeker.

loading

Maar voor wie graag bij tradities blijft, is er ook meer dan genoeg groen, rood en blauw. Ook de Lemaxhuisjes zijn weer vertegenwoordigd, een vaste trekker. ,,Mensen verbouwen hun huiskamer om de dorpen een plek te geven, sommigen gaan er heel ver in’’, zegt Vorenkamp enthousiast.

Meer aanloop, minder ruimte in de winkel

Er zal meer aanloop zijn omdat iedereen met de feestdagen gedwongen thuiszit. Tegelijk kan maar een fractie van het normaal toegestane aantal klanten de winkel in, vanwege de anderhalve meter afstand. ,,Daarom vragen we mensen niet allemaal in het drukste weekend na Sinterklaas te shoppen.’’ Het voordeel van vroeg in het seizoen komen, is meer keuze hebben. Want ook al lijkt de afdeling vol, in de magazijnen staat minder. ,,Het wordt voor ons de kunst de lege plekken zo te verdoezelen dat klanten daar geen last van hebben.’’

De takken worden netjes uitgevouwen, de lichten afgesteld en het vat met écht doorlopende rode wijn wordt schoongemaakt. Ze hebben nog een paar dagen voor het losgaat. ,,We hopen dat mensen hun gezonde verstand gebruiken en niet allemaal tegelijk komen.’’

De kerstafdeling van Tuinland opent vanaf vrijdag 23 oktober om half tien ’s ochtends.

menu