'Kous' verdwijnt in mysterieuze gaten langs Oranjekanaal bij Emmen

Een zowat oneindige kous verdwijnt in een gat op de Noordbargeres bij Emmen. Foto DvhN

Het is een vreemd gezicht voor wandelaars langs het Oranjekanaal die even opzij kijken, over de Noordbargeres bij Emmen. Om de paar honderd meter zien ze vierkante gaten.

Keurig op een rij, parallel aan het kanaal. Afgezet met hekken, zodat niemand er per ongeluk in kan vallen.

Wie even doorloopt, ziet dat er bij sommige gaten wordt gewerkt. Een soort van kous van tientallen meters lang verdwijnt stukje bij beetje de grond in. Het maakt het mysterie voor de argeloze voorbijganger alleen maar groter.

Tovermiddel

Maar die kous blijkt het tovermiddel te zijn om het riool te herstellen, zonder de buizen op te hoeven graven. ‘Relinen’ heet de techniek, legt woordvoerder Jeanine de Vries van de gemeente Emmen uit.

De kous is een soort van glasvezeldoek dat is behandeld met hars. Door middel van water- of luchtdruk wordt de sok in het rioolstelsel geperst. Daarna wordt de buis met water verwarmd, waardoor de hars uithardt zodat het geheel waterdicht raakt. Dankzij de extra beschermlaag kan het riool nog eens vijftig jaar mee.

Elders in Emmen, zoals langs de Nieuw-Amsterdamsestraat, is het riool al eerder op deze manier behandeld. Eind dit jaar is het project afgerond.

Afvoer dankzij hoogteverschil

De bewuste riolering is bijzonder, omdat het afvalwater op een natuurlijke wijze wordt afgevoerd. Er komt geen rioolgemaal of persleiding aan te pas. Dankzij hoogteverschil belandt het automatisch bij de rioolwaterzuivering aan de Dikkewijk (tussen de Rietlanden en de A37). In totaal zo’n 30.000 Emmenaren zijn aangesloten op dit hoofdtransportriool (Westenesch, Noordbarge, Bargeres, Delftlanden, Barger-Oosterveld, Industrieterrein Bargermeer, Zuidbarge, Parc Sandur en de Rietlanden).

De Vries: ,,Het is vrij uitzonderlijk in Nederland dat afvoer door vrij verval gebeurt. Dat kan dankzij het hoogteverschil. Tussen bijvoorbeeld Barger-Oosterveld en de zuivering aan de Dikkewijk zit een verschil van ongeveer tien meter.’’

‘Grootste project van Nederland’

Voor de liefhebber: dit hoofdtransportriool heeft een capaciteit van 1500 kuub per uur. De diameter van de leidingen varieert tussen 400 tot 1500 millimeter. Het komt volgens De Vries zelden voor in Nederland dat een riool met een diameter van 1500 millimeter met de kousmethode wordt behandeld. ,,Met een totale lengte 14 kilometer gaat het ook nog eens om het grootste reliningsproject ooit in Nederland.’’ Het stelsel ligt op een diepte van 4 tot 7 meter.

menu