Krijgen fietsers voorrang op de rotondes in Midden-Drenthe? De politiek heeft haar twijfels

Moeten fietsers voorrang krijgen op rotondes of niet. De gemeenteraad van Midden-Drenthe dubt daarover. In Coevorden werd eerder besloten om fietsers geen voorrang te verlenen op de rotonde bij het station. Foto: Archief DvhN/Jan Anninga Foto: Jan Anninga

Moeten fietsers voorrang krijgen op rotondes in de gemeente Midden-Drenthe? De politiek is verdeeld. Dat bleek donderdagavond tijdens de commissievergadering Ruimte en Groen.

Het college van burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe is bezig met het ontwikkelen van het fietsplan Op Fietse, waarin het fietsbeleid tot en met 2030 wordt bepaald. Een optie daarvoor is fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom voorrang te geven. Dat is overal in Nederland al zo, behalve in het Noorden. Alleen de gemeente Noordenveld vormt in Noord-Nederland de uitzondering op die regel.

Eén lijn trekken

Coalitiepartijen CDA, PvdA en VVD vinden het alleen een goed idee als in heel Noord-Nederland het beleid wordt aangepast aan de rest van Nederland. Marie-Cecile Hatzmann (VVD) hamerde op duidelijkheid voor verkeersdeelnemers ,,Eenduidigheid is belangrijk. Je doet het goed of je doet het niet. Wij zijn op zich niet tegen, maar het moet wel veilig zijn.”

De partijen raadden het college aan erover in gesprek te gaan met de andere gemeenten in Drenthe en de provincie. Dat zegde verkeerswethouder Anique Snijders (VVD) toe.

'Minder ongelukken als fietser geen voorrang heeft'

Uit recent onderzoek van de Fietsersbond naar het fietsklimaat in de Nederlandse gemeenten komt Midden-Drenthe als 'beneden gemiddeld' uit de bus. Gemeenten waar fietsers voorrang krijgen op rotondes, zoals Noordenveld, krijgen een hogere waardering.

Midden-Drenthe wil de waardering graag opkrikken. ,,Is dat dan ons doel, dat we hoog willen scoren? Waar de fietser geen voorrang heeft, gebeuren over het algemeen minder ongelukken”, reageerde Arnoud Knoeff (D66).

Hij is tegen. ,,Onze inwoners zijn verdeeld, blijkt uit reactie op social media. Als blijkt dat het aanpassen van alle rotondes veel geld kost, zullen meer mensen tegen zijn. We kunnen het geld beter in andere fietsprojecten investeren, zoals snelfietsroutes vanuit Beilen naar Assen en Hoogeveen.”

GroenLinks bleek de enige partij die de voorrangsregels op alle rotondes in de dorpen zou willen aanpassen. Gemeentebelangen pleitte ervoor dat alleen te doen voor fietsers die op vrij liggende fietspaden rijden.

Snelheid omlaag

Verder denkt het college erover om de snelheid binnen de bebouwde kom te verlagen naar 30 kilometer per uur op wegen waar auto’s en fietsers door elkaar rijden. Ook daarover waren de partijen het niet eens. ,,Het kan alleen als er draagvlak is onder de bevolking”, zei CDA-fractievoorzitter Marinus Louissen. Volgens wethouder Snijders is het de bedoeling dat inwoners straks kunnen meepraten over het fietsplan.

Fietspad Esweg

Meerdere partijen hamerden er verder op dat het fietspad langs de Esweg en de Linthorst Homanweg in Beilen snel moet worden opgeknapt. ,,We vragen hier al vier jaar om. Het is misschien wel het slechtste fietspad van Nederland”, aldus ChristenUnie-fractievoorzitter Henk Heideveld. Snijders vroeg om geduld. ,,Op een deel van het traject moet tegelijkertijd ook riolering worden aangepakt. We zijn bezig met de plannen daarvoor.”

menu