De luchtvaart ligt op zijn gat, Groningen Airport Eelde dient momenteel als parkeerplaats voor de KLM. Het symboliseert de onzekere toekomst van de luchthaven.

'Laat Oranjewoud meebetalen aan toekomst Groningen Airport Eelde'

De luchtvaart ligt op zijn gat, Groningen Airport Eelde dient momenteel als parkeerplaats voor de KLM. Het symboliseert de onzekere toekomst van de luchthaven. Foto: Jeroen Kelderman

Je bent aandeelhouder of niet: stichting FB Oranjewoud moet daarom meebetalen als Groningen Airport Eelde in een of andere vorm overeind moet blijven. Dit vinden SP en Partij voor de Dieren in Provinciale Staten van Drenthe.

Gaat u eisen dat FB Oranjewoud meebetaalt aan een van de scenario’s om de luchthaven voort te zetten, vragen beide partijen in schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten.

‘Alleen investeren in nieuwe activiteiten’

Tot nog toe heeft FB Oranjewoud aangegeven niet te willen investeren in de luchthaven, volgens voorzitter Jorrit Volkers van het stichtingsbestuur zit Oranjewoud alleen bij de andere aandeelhouders aan tafel om kennis en contacten uit het bedrijfsleven te delen . Wel wil de stichting eventueel meebetalen aan financiering van nieuwe initiatieven op de luchthaven, zoals een dronecentrum.

FB Oranjewoud nam afgelopen jaar het belang van 26 procent van de gemeente Groningen in de luchthaven over. Ook zijn de aandelen van de gemeente Assen -10 procent- bij de stichting ‘geparkeerd’, zo is de Statenleden volgens SP en PvdD tijdens een besloten informatiebijeenkomst verteld. Beide partijen willen van GS weten wat deze enigszins cryptische mededeling precies inhoudt.

Penibele situatie

Woensdag praat de Drentse Statencommissie voor Financiën over de vraag hoe het verder moet met Groningen Airport Eelde, donderdag is er een vergadering van de aandeelhouders. De situatie is uiterst penibel. De luchthavendirectie heeft de hoop gevestigd op een jaarlijkse miljoenenbijdrage van het Rijk, maar daarvoor voelt minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) niets. Zij stelt dat de luchthaven zelf de broek moet ophouden. Mogelijk fluit een Kamermeerderheid haar nog terug, want de minister stelt in haar luchthavennota ook dat GAE deel uit maakt van de nationale infrastructuur voor de luchtvaart.

De aandeelhouders hebben nog 25 miljoen op de plank liggen voor investeringen in de luchthaven. Het is de vraag of ze dit kunnen gebruiken om louter exploitatieverliezen af te dekken.

SP en Partij voor de Dieren hebben ook vragen over de stand van zaken met de luchtruimherziening. Daarbij gaat het over de vraag in hoeverre het luchtruim boven het Noorden meer gebruikt gaat worden voor militair vliegverkeer. De twee partijen zijn onder meer bezorgd over de inspraak van burgers over deze kwestie en willen weten hoe de provincie gaat zorgen dat mensen hun zegje kunnen doen.


menu