Landbouwsluis moet fietsroute veiliger maken

De gemeenteraad van Westerveld beslist komende maand wat er moet gebeuren met de veelbesproken fietsroute tussen Dwingeloo en Beilen.

B en W laten de raad kiezen uit in totaal zes opties om de fietsverbinding veiliger te maken. Het college zelf, dat eerder geen duidelijke voorkeur wilde uitspreken, adviseert de raad nu te kiezen voor het aanbrengen van een landbouwsluis. Dat is een verhoging in het wegdek waar alleen nog landbouwverkeer over kan. Fietsers hoeven de rijbaan dan niet langer te delen met personenauto’s, die met name op de rechte asfaltweg De Mussels vaak te hard rijden. De bevolking van buurtschap Lheebroek, halverwege de fietsroute, was tot nog toe mordicus tegen een landbouwsluis.

Zorgen over de veiligheid

Zo’n zeventig tieners uit de gemeente Westerveld fietsen dagelijks naar de middelbare scholen in Beilen. Al jaren maken de ouders van de scholieren zich zorgen over de veiligheid van hun kinderen. September vorig jaar werd een 15-jarige jongen geschept door een auto, waarbij hij zijn heup brak. De route wordt veel gebruikt door sluipverkeer tussen Assen/Beilen en Dwingeloo. Drie keer hield de gemeente een informatiebijeenkomst over de fietsroute. De laatste was twee maanden geleden.

Vrijliggend fietspad

Ouders zowel als omwonenden hebben op deze avonden hartstochtelijk gepleit voor een vrijliggend fietspad langs De Mussels en De Vennen. Dat is echter ook de duurste van de zes mogelijke oplossingen die B en W nu op een rijtje hebben gezet. Een vrijliggend fietspad van 2.75 meter breed kost 860.000 euro (exclusief btw). De provincie is bereid 40 procent van dat bedrag op tafel te leggen, maar dan nog is de gemeente Westerveld een half miljoen kwijt.

B en W schrijven de raad dat ze een vrijliggend fietspad ook ‘niet direct een logische maatregel’ vinden. De Mussels en De Vennen zijn zogenoemde erftoegangswegen, eigenlijk bedoeld voor bestemmingsverkeer. Een vrijliggend fietspad, merkt het college op, zou automobilisten kunnen aanmoedigen nóg harder te gaan rijden. B en W zien zelf meer in het aanbrengen van bijvoorbeeld plateaus en wegversmallingen in de bestaande rijbaan om het autoverkeer langzamer te laten rijden. Ook willen ze het sluipverkeer weren, al wordt uit het raadsvoorstel niet duidelijk hoe.

Rotonde

Elders op de route, net buiten Dwingeloo, zijn ook diverse keren fietsers aangereden op de kruising van de N855 en de Valderseweg. De provincie wil hier een rotonde aanleggen voor ongeveer een half miljoen euro. De gemeente Westerveld zou een derde moeten meebetalen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.