Lefier door het stof in Meerveld

Bewoners van de Emmer woonbuurt het Meerveld hebben vorig jaar hun verhuurder Lefier op terechte gronden aan de schandpaal genageld.

Tekort geschoten

Onderzoek van de Woonbond toont aan dat Lefier bij de renovatie op allerlei terreinen tekort is geschoten. De huizen zijn bij het dak, de spouw en de vloer niet goed geïsoleerd. Hierdoor werd de beloofde energiebesparing niet gehaald en betaalden bewoners een te hoge vergoeding. Ook voor de aanbouw bij woningen bracht Lefier te veel in rekening. De aanbouw is volgens de Woonbond niet meer dan een ‘bijhok’. Veel huizen kampen bovendien met een te hoge luchtvochtigheid. Dit komt deels door technische oorzaken en deels door het verkeerd gebruik van ventilatiesystemen.

Spandoeken

In oktober vorig jaar hingen woedende bewoners van het Meerveld spandoeken op in hun buurtje. Daarop stonden teksten als ‘Renovatie mislukt, bewoners geplukt’ en ‘Help, Lefier is klusser.’ Bewoners betoogden dat de enkele jaren geleden doorgevoerde renovatie was uitgelopen op een fiasco. Daken zouden worden geïsoleerd met grote platen. Dit ging niet door. In plaats daarvan zou Lefier zonder enig overleg hebben gekozen voor grijze korrels. Deze korrels bleven volgens de bewoners niet onder het dak zitten en waaiden alle kanten op.

Andere grote ergernis was dat Lefier niet of nauwelijks reageerde op klachten. Toen de corporatie nog een stuk kleiner was en ECW en Wooncom heette, reageerde de verhuurder volgens de bewoners wel.

Na overleg met de Huurdersfederatie Zuidoost-Drenthe en twee bewonerscommissies werd besloten dat de Woonbond een onafhankelijk onderzoek zou uitvoeren. De uitkomsten waren bindend voor het uiteindelijke plan om de problemen op te lossen.

Geschrokken

Lefier-woordvoerster Elza Bulstra zegt dat de corporatie is geschrokken van de uitkomsten en alle conclusies overneemt. ,,Lefier vindt het vooral erg dat zij zo laat op signalen reageerde. Hoe dat kan? Dat zoeken we uit. We zaten toen in een reorganisatie, maar dat mag natuurlijk nooit een excuus zijn. We bieden onze excuses aan en maken zo snel mogelijk een plan van aanpak. Daarover gaan we op een goede manier communiceren met de bewoners.’’ Wat Lefier te veel in rekening bracht, wordt volgens Bulstra terugbetaald.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.