Leraren blij met minder lesuren voor de klas

Docenten in het middelbaar onderwijs zijn enthousiast over het voorstel om het aantal lesuren van leraren te verminderen.

,,Twintig, dertig jaar geleden stond je voor de klas en dat was het’’, zegt Grytsje Kirkenier (54) docent Nederlands en teamleider op het Esdal College Emmen. ,,Het was een grote eenheidsworst. Nu lever je maatwerk voor leerlingen. Je maakt eigen lessen en werkt digitaal.’’

Samen met andere docenten is ze blij met het voorstel van Paul van Meenen, Tweede Kamerlid voor D66, die het aantel lesuren van docenten wil verminderen. Leraren op middelbare scholen moeten niet meer maximaal 25 uur per week voor de klas, maar 20 uur. In het basisonderwijs maximaal 22 uur. De tijd die vrijkomt moeten leraren besteden aan zaken als lesvoorbereiding, leerlingbegeleiding en onderwijsvernieuwing. Nu is daar nauwelijks tijd voor.

Gelijk doorvoeren

,,Gelijk doorvoeren!’’, zegt Bert Hemsteede (63) docent kunstvakken en Onderzoek & Ontwerpen op de Lindenborg in Leek. ,,Eigen gemaakte lessen zijn leuker en actueler dan lessen uit een boek. Maar wanneer maak je die? In de vakantie of in het weekend.’’ Op het dr. Nassau College in Gieten wil de directie gepersonaliseerd leren, lessen op maat, invoeren. Hoe je dat het beste doet, moeten docenten buiten de lessen om bedenken. ,,Het is de vraag hoeveel vrijwilligerswerk je als docent wil doen’’, geeft Gerrit Jan Stoffer (36, aardrijkskunde) de vele tijd aan die het kost.

Te duur

Staatssecretaris Dekker is niet enthousiast over het plan. De vrijgekomen uren moeten worden vervangen en dat is veel te duur. Maar ook leerlingen kunnen best minder uren maken, vinden docenten. ,,Veel hebben een overvol rooster’’, zegt van Hemsteede. ,,Ze zitten van acht tot vier uur op school. Moeten met de fiets naar huis en daar wacht huiswerk. Ze hebben een langere dag dan de gemiddelde werknemer.’’ En door de digitalisering leren leerlingen anders. ,,Niet meer alles hoeft in de klas. Wij als leraren moeten onze lessen daar op aanpassen. Hoe precies, dat moeten we uitzoeken.’’

Chris de Groot (57), docent wiskunde op Ubbo Emmius Stadskanaal waarschuwt voor te veel enthousiasme ,,Docenten die nu druk zijn met lesontwikkeling gaan daar mee door. Zij die het niet doen, pakken het niet op. Zet het mes in alle taken en administratieve rompslomp die we er de afgelopen jaren bij kregen. Dat helpt ook meer tijd te creëren.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.