Defensie: 'Jachtvliegtuig F-35 oefent in de toekomst minder vaak boven het Noorden'

Een F-35 op de vliegbasis Leeuwarden. Foto Archief ANP/Vincent Jannink

Het nieuwe jachtvliegtuig F-35 van de luchtmacht oefent in de toekomst minder vaak boven het Noorden dan de huidige F-16. Dat zegt Jelle Zijlstra, coördinator luchtruimherziening van Defensie.

Zijlstra informeerde woensdagavond de Drentse Statenleden tijdens een bijeenkomst op het provinciehuis in Assen over de herinrichting van het luchtruim boven Noord-Nederland. Dat is aanwezen als militair oefengebied.

Defensie schaft 45 F-35 jachtvliegtuigen aan, die de 68 F-16 vervangen. De eerste twee F-35 zijn vorig jaar gestationeerd op de vliegbasis Leeuwarden en dat worden er de komende jaren meer. ,,Er komen minder vliegtuigen, dus er zal minder worden gevlogen”, zegt Zijlstra.

Uitbreiden oefengebied boven Noorden

Defensie en het ministerie van Infrastructuur willen het oefengebied boven het Noorden, dat zich uitstrekt van grote delen van Groningen, Friesland en Drenthe tot ver boven de Noordzee, uitbreiden in zuidelijke richting. Het gaat grofweg om de lijn Heerenveen, Assen, Winschoten. Daar wil de luchtmacht straks ook op 2 kilometer en hoger vliegen met de F-35.

Verruiming van de noordelijke oefenruimte in de lucht is nodig om het zuiden van het land te ontlasten van militair vliegverkeer. Hier kunnen dan burgervluchten van Schiphol en de nieuwe luchthaven Lelystad vliegen. De vluchten van Schiphol moeten nu vaak om het militaire luchtruim in het zuiden heen vliegen.

Wapensystemen en sensoren

Verder heeft de F-35 een groter oefengebied nodig dan de F-16. ,,De wapensystemen hebben een groter bereik en de sensoren van het toestel kunnen veel verder kijken. Daar moeten de piloten mee kunnen oefenen,” legt kolonel Erik Rab van de luchtmacht uit.

Rab ging ook in op de commotie die Defensie de afgelopen weken veroorzaakte over de laagvliegroutes (75 meter hoog) in het Noorden. Defensie liet aanvankelijk weten de gesloten laagvliegroute van Dokkum, over Drachten, Vledder, Meppel richting Winterswijk te willen heropenen.

Maar daar is vooralsnog geen sprake van, liet staatssecretaris Barbara Visser dinsdag in de Kamer weten. Zij noemde het ambtelijk bericht van de luchtmacht ‘ongelukkig en prematuur’.

Natuurvergunning

Kolonel Rab legde woensdag uit dat Defensie een natuurvergunning aanvraagt voor haar militaire vliegactiviteiten. Ook de vergunning voor de laagvliegroute langs de oostkant van Friesland en zuidwestpunt van Drenthe hoort daarbij. ,,Dat is in geval van uiterste nood als we nergens anders meer kunnen oefenen met de F-35. De staatssecretaris was duidelijk. Zij acht de kans dat de laagvliegroute wordt heropend zeer klein.”

De andere laagvliegroute die wel wordt gebruik loopt van Winterswijk, naar Slagharen en buigt daar naar rechts af en gaat ten noorden van Coevorden, Emmen en Ter Apel naar Vlagtwedde naar de Duitse grens.

menu