Kees en Mieke van de Sandt uit Lheebroek wonen afgelegen, maar willen wel elektrisch rijden. Dus hebben ze een eigen laadstation laten aanleggen. ,,Fantastisch.’’

Sinds anderhalf jaar hebben ze een Hyundai Kona, een volledig elektrische auto. Geen bedenkingen gehad? ,,In het begin was het reuze eng. Constant vraag je jezelf af: haal ik het wel? Maar we hebben er van tevoren goed over nagedacht. We komen oorspronkelijk uit Rotterdam en gaan daar nog geregeld heen. Dat was voor ons de maatstaf: we moeten met gemak naar de maasstad kunnen rijden.’’

Actieradius

Mede vanwege de actieradius werd het een Hyundai Kona. Hoe ver komt ‘ie? ,,Dat is afhankelijk van het weer’’, zegt Kees van de Sandt ,,Deze auto heeft een batterijenpakket met een vermogen van 64 kilowatt. In de zomer is dat goed voor 470 kilometer. In de winter, naarmate het kouder wordt, kan de actieradius zakken naar 350 kilometer. Maar dat hebben wij nog niet meegemaakt.’’

Bij de auto zat een stekker die op het lichtnet kan worden aangesloten. ,,Maar dat vonden wij niks’’, zegt Van de Sandt. ,,Het was zo’n gedoe en bovendien duurde het heel lang voordat de batterij was opgeladen. Dat wilden we niet. Als er iets gebeurt, zoals onlangs toen onze dochter in Rotterdam van haar tweede kind beviel, wil je in de auto springen en hup wegwezen.’’

Eigen laadstation bij huis

En dus hadden Kees en Mieke van de Sandt eerder al bedacht dat ze een eigen laadstation bij huis wilden hebben. ,,Dat apparaat kostte iets van 650 euro. Inclusief het leggen van 30 meter kabel en het laten installeren waren we ongeveer 800 euro kwijt. Als de accu’s nog redelijk vol zijn, doen we het niet, maar de regel is: zodra we thuiskomen, gaat de auto aan de stekker. Hebben we de volgende dag altijd een volle ‘tank’.’’

Met een stroomprijs van 22 cent per kilowatt kost een volle batterij ongeveer 14 euro. ,,Voorheen was ik wel 70 tot 80 euro kwijt per tankbeurt. En het mooie is: we hebben ook zonnepanelen op het dak. Als de zon schijnt, is het helemaal een natuurlijk proces en kost het eigenlijk niets. Als je langs de snelweg oplaadt, betaal je veel meer. Dit laadstation verdient zich makkelijk terug. En we betalen ook nog eens geen wegenbelasting.’’

Veertien laadpunten

Kees en Mieke zijn verknocht geraakt aan hun elektrische auto én het eigen laadstation. ,,In de Rotterdamse wijk waar we geregeld komen, zijn veertien laadpunten op nog geen zeven minuten lopen. Maar die zijn bijna altijd in gebruik. Je moet echt zoeken naar een vrij plekje. En het is helemaal vervelend wanneer iemand die geen parkeerplaats kon vinden zijn dieseltje op een laadplek stalt.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe