Sfeerbeeld van het TT Festival in Assen.

Mokerslag voor de Drentse economie: de TT van Assen gaat niet door en dat kost bijna 100 miljoen euro

Sfeerbeeld van het TT Festival in Assen. Foto: Archief/Marcel Jurian de Jong

De definitieve afgelasting van de Dutch TT 2020 in Assen is een mokerslag voor de regionale economie in Drenthe, met de impact van vele tientallen miljoenen euro’s.

,,Dit is veel meer dan een aderlating voor motorsportliefhebbers en het TT Circuit’’, zegt voorzitter Arjan Bos.

,,Alles bij elkaar hebben we het over bijna 100 miljoen euro die minder in de regio wordt uitgegeven door het afgelasten van niet alleen de TT, maar ook andere evenementen op het circuit, zoals het WK Superbikes en het Truckstar Festival. Dit is een mokerslag voor de regio.’’

Rechtenhouder Dorna volgt de reeds ingevulde kalender

De organisatie van de TT maakte woensdag bekend dat de negentigste editie van de TT van Assen is verplaatst naar 2021. MotoGP-rechtenhouder Dorna heeft besloten na de verwachte seizoensstart in augustus in Tsjechië, vast te houden aan de reeds ingevulde kalender. ,,Alles overziend is dat een begrijpelijk besluit’’, vindt Bos.

Sinds 1925 stond de TT, met uitzondering van de oorlogsjaren, altijd op de racekalender. En de positieve economische neveneffecten van de Dutch TT, maar ook van andere activiteiten in de kathedraal van de motorsport, bleven de afgelopen jaren maar groeien.

Hoe zien die effecten eruit?

Direct en indirect zorgen die activiteiten in de regio voor ongeveer 2000 banen.

In december 2017 deed Adviesbureau ZKA Leisure consultants uit Den Bosch onderzoek naar de economische spin-off. ZKA rekende uit dat niet alleen op het circuit, maar in de hele regio rond Assen en wat overnachtingen betreft zelfs heel Drenthe vele miljoenen euro’s worden uitgegeven aan horeca, detailhandel en vervoer. Twee van de drie grote jaarlijkse economische kanonnen (de TT en de WK Superbikes) zijn afgelast in 2020. De derde, de British Superbikes (18 tot en met 20 september) gaat nog wel door.

,,Sinds dat onderzoek zijn ook de DTM-races er als grote trekker bijgekomen in Assen, die staan nog ingetekend in het eerste weekend van september. Het is afwachten met welke maatregelen verder de regering komt’’, zegt Bos. ,,Over de Gamma Racing Day (eind september, red.) is de promotor positief.’’

Geen TT, geen gasten op de campings

Exploitanten van gedoogde TT-campings zijn flink de dupe van de definitieve afgelasting van de TT. De gemeenteraad nam eind 2019 al het besluit tot een forse verhoging van toeristenbelasting specifiek voor TT-gangers, gekoppeld aan een verplichte registratie. Maar deze klap is vele malen harder, weet Jan Karssens, eigenaar van het 8 hectare grote weiland dat ‘camping Jan en Bertha’ heet. Geen TT, geen gasten.

,,Slecht nieuws voor heel Assen’’, zegt Karssens, ,,Gelukkig hebben mijn vrouw en ik eigen werk en hoeven wij er niet van te leven.’’

Het is een ramp voor de Asser binnenstad

Dat is anders voor horeca-ondernemers in (bijvoorbeeld) de binnenstad van Assen. Voor hen is afgelasting van de TT en de bijbehorende festivalweek een regelrechte ramp.

,,Sommige café’s draaien in die periode misschien wel de helft van hun jaaromzet’’, zegt Ronald Obbes, voormalig binnenstadsmanager en tegenwoordig mede-eigenaar van twee Asser horecazaken. ,,En dan is een eenmalige overheidsregeling van 4000 euro echt een druppel op een gloeiende plaat.’’

Jolanda Doornbos, leidinggevende van het Asser VVV-kantoor, noemt de impact van het wegvallen van de TT ‘gigantisch’. ,,In de hele regio barst het die week van de TT-gangers. Ik kan het niet met honderd procent zekerheid zeggen, maar er zijn denk ik veel ondernemers die dat TT-weekend jaarlijks gewoon nodig hebben.’’

menu