Al 27 jaar hebben Johannes en Greetje Doldersum uit Nieuw-Amsterdam een ‘eigen’ spoorwegovergang. Voor henzelf en voor mensen die bij hen of zoon Nanko op bezoek willen komen. Bijzonder, maar allesbehalve veilig. Tot blijdschap van het stel is de overgang binnenkort overbodig. Waar een wil is, is straks ook een weg.

Johannes en Greetje Doldersum hoefden er niet lang over na te denken toen ze in 1994 hoorden dat aan de Verlengde Wilhelmsweg een woning te koop stond. ,,Het was precies wat we zochten’’, zegt Greetje (52). ,,Een vrijstaand huis op een grote lap grond vlak bij Nieuw-Amsterdam/Veenoord. We houden van tuinieren en van dieren, dus dan is het fijn dat je een beetje de ruimte hebt.’’ Dat het huis vlak bij de spoorlijn stond, vond het stel geen probleem. Langsrijdende treinen, daar went een mens wel aan.

Geen spoorbomen, geen lampen, geen bellen

,,We hebben er nooit een seconde spijt van gehad’’, zegt Johannes (54). ,,We kunnen hier alles doen wat we willen. En die treinen, die horen we niet eens meer. Ik durf te wedden dat er bij jou voor de deur meer verkeer langsrijdt.’’

Toch was de situatie al vanaf het begin beslist niet ideaal. Om bij het huis van het echtpaar te komen, moet je een spoorwegovergang oversteken. Heb je dat gedaan, dan betreed je vrijwel meteen het erf van het stel. Bij de overgang staan geen spoorbomen en ook zijn er geen lampen of bellen om te waarschuwen voor een aankomende trein.

loading

Het is altijd goed gegaan, maar soms was het echt op het nippertje. ,,Een paar weken geleden nog. Toen kwam er iemand hooi brengen. Die man zat bijna met auto en al onder de trein’’, zegt Johannes, die samen met zijn vrouw een winkel heeft in Nieuw-Amsterdam.

Vooral als het mistig is, is het griezelig om het spoor over te steken. ,,Vroeger reden hier van die gele passagierstreinen. Als je erop lette, kon je die wel aan horen komen als het niet keihard regende. Maar die blauwe treinen waar ze tegenwoordig mee rijden, die maken veel minder lawaai. Op zich is dat natuurlijk fijn, maar het betekent hier een grotere kans op ongelukken.’’

Stukje spoor bij station Emmen-zuid verdubbeld

Die kans is in de loop der jaren ook groter geworden doordat er vaker treinen tussen Emmen en Zwolle zijn gaan rijden. ,,En die frequentie neemt nog verder toe als bij station Emmen-zuid een stukje spoor is verdubbeld. Dan kunnen treinen elkaar ook daar passeren.’’

In het verleden heeft het echtpaar uit Nieuw-Amsterdam meermaals contact gehad met Prorail, maar dat leidde nooit tot maatregelen. Sinds kort ligt er een kant-en-klaar plan dat aan de onveilige situatie voorgoed een eind moet maken. Aan de andere kant van het huis komt een nieuw weggetje waardoor de spoorwegovergang niet meer nodig is.

loading

Sinds 2017 werken ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, lokale overheden en wegbeheerders samen om de onbewaakte spoorovergangen aan te pakken of op te heffen. Staatssecretaris Van Veldhoven maakte eind 2018 bekend dat zij wil dat al deze overwegen in Nederland uiterlijk in 2023 zijn aangepakt of opgeheven.

Vorig jaar, na een ernstig ongeluk bij een onveilige spoorwegovergang bij Hooghalen, vertelde gedeputeerde Cees Bijl dat Drenthe nog zestien van dit soort overgangen heeft. Greetje Dolsersum: ,,En eentje daarvan is dus bij ons.’’

Geen centimeter verhuizen en toch straks nieuw adres

Het probleem bij Nieuw-Amsterdam wordt opgelost door eendrachtige samenwerking tussen Prorail, de gemeente Emmen, het echtpaar Doldersum en boer Rikus Haasken. ,,Om het huis bereikbaar te houden, moet er een nieuw weggetje komen richting de Scheidingsweg. Over het land van Haasken. Hij is bereid om hiervoor grond af te staan en krijgt hiervoor van de gemeente elders een strook landbouwgrond terug’’, verduidelijkt Johannes Doldersum. Prorail draait op voor de kosten van het aanleg van het weggetje.

loading

Op het stukje bouwland van Haasken is het tracé al met kleine paaltjes aangegeven. Bijzonder gevolg van de ingreep is dat het gezin Doldersum straks een volstrekt nieuw adres heeft, zonder een centimeter te zijn verhuisd. ,,Als het weggetje klaar is en de spoorwegovergang weg, wonen wij na 27 jaar niet meer aan de Verlengde Wilhelmsweg, maar aan de Scheidingsweg. Dat levert ongetwijfeld nog een hoop administratief gedoe op, maar dat nemen we graag voor lief. Heel graag zelfs.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe